Bruksela: Nowe autobusy od 2030 r. tylko bezemisyjne

Bruksela: Nowe autobusy od 2030 r. tylko bezemisyjne

Komisja Europejska zaproponowała nowe normy emisji dla pojazdów ciężarowych i zakaz sprzedaży autobusów emitujących CO2, który miałby zostać wprowadzony już na koniec obecnej dekady. Wcześniej w tym tygodniu Parlament Europejski opowiedział się za zakazem sprzedaży nowych aut spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r.

Komisja Europejska zaproponowała nowe cele w zakresie emisji CO2 dla nowych pojazdów ciężkich na okres po 2030 r.

KE zakłada stopniowe wprowadzanie surowszych norm emisji dla prawie wszystkich nowych pojazdów ciężkich o certyfikowanych emisjach CO2 w porównaniu z poziomami z 2019 r., w szczególności: 45 proc. redukcji emisji od 2030 r., 65 proc. redukcji emisji od 2035 r. oraz 90 proc. redukcji emisji od 2040 r.

REKLAMA

Aby zachęcić do szybszego wprowadzania autobusów bezemisyjnych w miastach, Komisja proponuje również, aby wszystkie nowe autobusy miejskie stały się bezemisyjne od 2030 r.

Komisja podkreśla, że zaostrzenie norm emisji w transporcie doprowadzi do obniżenia popytu na importowane paliwa kopalne. Przyniesie także korzyści europejskim przewoźnikom i użytkownikom dzięki zmniejszeniu kosztów paliwa i całkowitych kosztów własności. Poprawi się również jakość powietrza, zwłaszcza w miastach.

KE podkreśla, że nowe regulacje będą wspierać europejski przemysł czystych technologii, zapewniając mu zwiększenie międzynarodowej konkurencyjności.

„Unia Europejska jest liderem rynku w zakresie produkcji samochodów ciężarowych i autobusów, a wspólne ramy prawne pomagają utrzymać tę pozycję w przyszłości. W szczególności zmienione normy stanowią jasny i długoterminowy sygnał służący ukierunkowaniu inwestycji przemysłu UE w innowacyjne technologie bezemisyjne oraz rozwijaniu infrastruktury ładowania i tankowania” – czytamy w komunikacie Komisji.

Ile CO2 emituje transport?

Bruksela podkreśla, że samochody ciężarowe, autobusy miejskie i autobusy dalekobieżne odpowiadają za ponad 6 proc. całkowitych emisji gazów cieplarnianych w UE i ponad 25 proc. emisji gazów cieplarnianych z transportu drogowego.

REKLAMA

Emisje w sektorze pojazdów ciężkich rosną z roku na rok od 2014 r., z wyjątkiem roku 2020 ze względu na pandemię COVID-19. W sektorze transportu towarowego rosną one szczególnie szybko. Wynika to głównie z coraz większego popytu na transport drogowy, który, zgodnie z przewidywaniami, będzie nadal rósł w przyszłości. W 2019 r. emisje z transportu towarów były o 44 proc. wyższe niż emisje z sektora lotnictwa i o 37 proc. wyższe niż z transportu morskiego.

Obecne normy emisji z pojazdów ciężkich pochodzą z 2019 r., ale nie są już zgodne z celami klimatycznymi UE. „Obowiązujące przepisy nie stanowią wystarczająco jasnego i długoterminowego sygnału dla inwestorów i nie odzwierciedlają nowych realiów w sektorze energetycznym ani szybko zachodzących zmian w przemyśle pojazdów ciężkich na całym świecie” – ocenia KE.

Stacje ładowania co 60 kilometrów

Aby redukcja emisji w transporcie w UE mogła zostać płynnie wprowadzona, należy przyspieszyć inwestycje w infrastrukturę ładowania pojazdów elektrycznych i tankowania wodoru. Komisja zaproponowała już rozporządzenie w sprawie infrastruktury paliw alternatywnych, przewidujące rozwój niezbędnej infrastruktury dla pojazdów ciężkich.

Komisja zaproponowała w szczególności instalację punktów ładowania i tankowania wodoru w regularnych odstępach na głównych autostradach co 60 km w przypadku ładowania energią elektryczną i co 150 km w przypadku tankowania H2.

Koniec nowych aut spalinowych od 2035 r.

Wcześniej w tym tygodni Parlament Europejski zatwierdził zerowe emisje CO2 z nowych samochodów osobowych i dostawczych w 2035 roku. Ponadto PE przyjął pośrednie cele redukcji emisji na 2030 rok na poziomie 55% dla samochodów osobowych oraz 50% dla samochodów dostawczych.

Więcej na ten temat w artykule: Zakaz sprzedaży aut spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r.

redakcja@gramwzielone.pl

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.