PGE opracowało aplikację do serwisowania łopat turbin wiatrowych
W Grupie PGE powstała autorska aplikacja ułatwiająca pracę techników zajmujących się naprawą łopat turbin wiatrowych. Nowe narzędzie ma zapewniać sprawniejszą rejestrację postępów wykonywanych zadań, a także wsparcie procesu ich planowania.
PGE podkreśla, że prace serwisowe na farmach wiatrowych, w tym przede wszystkim naprawy łopat turbin wiatrowych, niemal zawsze odbywają się pod presją czasu. Okna pogodowe – kiedy możliwe jest wykonywanie serwisu – są zazwyczaj bardzo krótkie, dlatego tak ważne jest, by jak najefektywniej je wykorzystać i sprawnie przeprowadzić zaplanowane naprawy.
Pomocna w realizacji tych zadań ma być aplikacja o nazwie PGE Blade Planner, którą opracowali informatycy spółki PGE Systemy we współpracy z ekspertami PGE Energia Odnawialna.
Automatyzacja działań
Aplikacja ma usprawnić pracę zespołów odpowiedzialnych za naprawy łopat turbin wiatrowych, automatyzując ich działania, a przez to ułatwiając i przyspieszając serwisowanie. Oprogramowanie składa się z dwóch modułów: aplikacji mobilnej uruchamianej na telefonie lub tablecie oraz panelu administracyjnego dostępnego z poziomu przeglądarki internetowej.
Aplikacja mobilna PGE Blade Planner Mobile będzie wykorzystywana przez techników serwisujących w terenie łopaty turbin wiatrowych. Po jej uruchomieniu użytkownik dostanie wyświetlaną na ekranie smartfona pełną informację o zleconej pracy wraz ze szczegółowym scenariuszem postępowania. Następnie serwisant będzie oznaczać realizację kolejnych etapów naprawy i potwierdzać je zdjęciami.
Aplikacja będzie podpowiadać, jakie powinny być kolejne kroki, aby zrealizować całe zadanie. Po wykonanej naprawie cała dokumentacja ma być od razu dostępna w aplikacji administracyjnej, w której jednym kliknięciem można wygenerować raport z prac.
Kontrola w panelu administracyjnym
Pełen zbiór danych o wszystkich zarejestrowanych uszkodzeniach i planowanych naprawach pracownicy odpowiedzialni za bieżącą eksploatację farm wiatrowych PGE znajdą w panelu administracyjnym PGE Blade Planner App. Pojawią się tam zarejestrowane informacje o zdiagnozowanych przez techników uszkodzeniach łopat wiatrowych, w odpowiedni sposób zaklasyfikowane, z nadanym priorytetem wykonalności.
Jak tłumaczy PGE, w panelu administracyjnym będzie można też przeglądać status wszystkich prac, także tych wykonanych, posiadających dokumentację zdjęciową. Dodatkowo użytkownik aplikacji administracyjnej będzie mógł samodzielnie kształtować zbiór danych, dodawać farmy i turbiny, scenariusze i kroki, modyfikować ich parametry oraz zarządzać strukturą.
PGE Energia Odnawialna z Grupy Kapitałowej PGE jest największym w Polsce producentem energii z wiatru. Posiada 20 farm wiatrowych i 342 turbin o łącznej mocy ponad 772 MW.
Poza zakupionymi w zeszłym roku projektami Radzyń, Ścieki i Jóźwin, którym przysługuje jeszcze serwis gwarancyjny, na pozostałych farmach wiatrowych niezbędne prace eksploatacyjne wykonują samodzielnie pracownicy PGE Energia Odnawialna.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.