REKLAMA
 
REKLAMA

Niemal 26 tys. odbiorców zmieniło sprzedawcę prądu w 2023

Niemal 26 tys. odbiorców zmieniło sprzedawcę prądu w 2023
Fot. Pixabay - Michael Schwarzenberger

Jak podaje Urząd Regulacji Energetyki (URE), w ubiegłym roku sprzedawcę prądu zmieniło niemal 18 tys. odbiorców indywidualnych i 8 tys. odbiorców biznesowych.

Jak pokazują dane URE, odbiorcy decydowali się na zmianę sprzedawcy energii mimo wprowadzenia  przez ustawodawcę szczególnych rozwiązań dla odbiorców w gospodarstwach domowych. Jak tłumaczy regulator, wpływa na to kilka czynników, np. poziom świadomości klientów i ich motywacja do zmiany, dostępność konkurencyjnych ofert na rynku, a także łatwość dokonania takiej zmiany.

W ubiegłym roku dostawcę prądu zmieniło blisko 26 tys. odbiorców. Od 2007 r., kiedy umożliwiono klientom zmianę dostawcy prądu, z możliwości tej skorzystało już niemal milion odbiorców. Prawie 759 tys. stanowili odbiorcy w gospodarstwach domowych (w grupach taryfowych G), a ponad 238 tys. – odbiorcy w grupach taryfowych A, B i C.

REKLAMA

URE podaje, że rok wcześniej na zmianę swojego sprzedawcy prądu zdecydowało się 30 tys. odbiorców.

Jak bezpiecznie wybrać dostawcę energii?

Urząd Regulacji Energetyki podkreśla, że zanim podpiszemy dokumenty u dostawcy energii, należy dokładnie zapoznać się z ofertą i warunkami umowy. Poza ceną energii należy zwrócić także uwagę na to, czy oprócz sprzedaży energii oferta obejmuje dodatkowe usługi i wynikające z tego opłaty. Ważne jest także, na jaki okres zawierana jest umowa i jakie obowiązują warunki wypowiedzenia (np. czy za wcześniejsze wypowiedzenie umowy przewidziano opłaty). Należy sprawdzić także, na jakich zasadach będzie się odbywać rozliczenie po upływie okresu obowiązywania oferty.

URE podkreśla, że przed zawarciem umowy z wybranym sprzedawcą należy dokładnie przeanalizować otrzymane dokumenty i upewnić się, czy widnieją na nich dane firmy, której przedstawicielem jest sprzedawca.

Urząd Regulacji Energetyki przypomina, że od 3 lipca 2021 r. obowiązuje zakaz sprzedaży „door-to-door” wobec odbiorców w gospodarstwach domowych. To oznacza, że przedsiębiorstwa energetyczne i gazowe nie mogą zawierać umów poza lokalem przedsiębiorstwa z odbiorcami w gospodarstwach domowych (np. podczas wizyty przedstawiciela w domu odbiorcy). Wprowadzenie tego zakazu nie ogranicza jednak możliwości zawarcia takiej umowy w punkcie sprzedawcy zlokalizowanym np. w galerii handlowej lub na odległość (np. telefonicznie).

REKLAMA

W przypadku zawierania umowy na odległość sprzedawca musi poinformować na piśmie o prawie odstąpienia od umowy i przekazać wzór tego oświadczenia. Można odstąpić od umowy zawartej na odległość (np. przez telefon) w terminie 14 dni od jej zawarcia. Nie trzeba podawać przyczyn odstąpienia od umowy i nie ponosi się żadnych kosztów z tego tytułu.

Należy zachować szczególną ostrożność, jeśli w dokumentach nie podano danych firmy, z którą chcemy zawrzeć umowę, lub nie możemy zweryfikować firmy, którą reprezentuje przedstawiciel. Należy przyjrzeć się także wszelkim ofertom promocyjnym, kiedy sprzedawca zachęca do szybkiego podpisania umowy. Jeśli sprzedawca obiecuje niższą stawkę opłaty za energię/gaz, trzeba dokładnie sprawdzić, czy w umowie nie uwzględniono dodatkowych opłat lub kar oraz innych płatnych usług (np. dodatkowego ubezpieczenia).

Jak obniżyć rachunki za prąd?

Zmiana dostawcy energii najczęściej wynika z chęci obniżenia rachunków za te media. Jak jeszcze można zminimalizować wydatki?

Polskie Sieci Elektroenergetyczne (PSE) udostępniły aplikację mobilną Energetyczny Kompas. Ma ona pomóc w planowaniu korzystania z urządzeń w sposób optymalny zarówno dla budżetu użytkownika, jak i systemu elektroenergetycznego oraz środowiska.

Szerzej o tym jak, świadomie i odpowiedzialnie korzystać z energii elektrycznej, obniżając rachunki za prąd, pisaliśmy w artykule: PSE chce pomóc w oszczędzaniu energii elektrycznej.

redakcja@gramwzielone.pl

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.

REKLAMA
Komentarze

Brak komentarzy
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA