E-taryfa od 1 kwietnia 2021 r.

E-taryfa od 1 kwietnia 2021 r.
Fot. Gramwzielone.pl (C)

Weszło w życie rozporządzenie Ministerstwa Klimatu i Środowiska wprowadzające tzw. e-taryfę, która ma pozwolić operatorom stacji ładowania samochodów elektrycznych na zmniejszenie stałych kosztów. To z kolei powinno umożliwić rozbudowę sieci stacji i zapewnienie większej mocy ładowania.

Wprowadzenie dedykowanej taryfy dla stacji ładowania samochodów elektrycznych to jedna ze zmian, które wprowadza opublikowane 19 listopada 2020 r. rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 13 listopada 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad kształtowania i kalkulacji taryf oraz rozliczeń w obrocie energią elektryczną. Wczoraj to rozporządzenie weszło w życie. 

Wprowadzana przez rozporządzenie tzw. e-taryfa ma obniżyć koszty stałe funkcjonowania stacji ładowania poprzez zmniejszenie stałych kosztów związanych z zapewnieniem dostaw energii elektrycznej dla infrastruktury ładowania.

REKLAMA

Jak tłumaczy Ministerstwo Klimatu, dotychczas operatorzy ogólnodostępnych stacji ładowania ponosili bardzo duże koszty związane z płaceniem stałych opłat dystrybucyjnych, które były nieproporcjonalnie duże w porównaniu z rzeczywistymi kosztami ponoszonymi za zużycie energii w ramach ładowania pojazdów elektrycznych.

Ma to zmienić e-taryfa, która wejdzie w życie z dniem 1 kwietnia 2021 r. i która zakłada częściowe przeniesienie ciężaru finansowego ze składnika stałego stawki sieciowej na składnik zmienny, który powiązany jest z rzeczywistym zakresem wykorzystania infrastruktury ładowania.

REKLAMA

Resort klimatu podkreśla, że w związku z obniżeniem kosztów funkcjonowania stacji ładowania użytkownicy pojazdów elektrycznych mogą spodziewać się inwestycji w nowe stacje oraz obniżenia cen usługi ładowania pojazdów elektrycznych.

Wprowadzenie e-taryfy ma również przełożyć się na zwiększenie dostępnych mocy ładowania, a to skróci czas niezbędny na uzupełnienie samochodowych baterii.

Do regulacji zmieniających zasady naliczania opłat dystrybucyjnych pozytywnie odniósł się największy krajowy operator stacji ładowania GreenWay Polska.

– Ujmując rzecz najprościej – w fazie inwestowania w stacje ładowania, gdy popyt na usługi jest jeszcze mały, opłaty za dostęp do sieci energetycznej będą obniżone. Opłaty te, uzależnione od mocy umownej, są ponoszone rzecz operatorów energetycznych przez operatorów stacji ładowania  aut bez względu na to, czy stacje są użytkowane przez kierowców czy też nie. Zgodnie z e-taryfą obniżone opłaty stałe obowiązywać mają do momentu, kiedy wykorzystanie mocy nie przekracza 10 proc. Przekroczenie tego progu powodować będzie powrót opłat do normalnego poziomu – tłumaczył prezes GreenWay Polska Rafał Czyżewski. 

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.