REKLAMA
 
REKLAMA

Ta wtyczka oferuje ładowanie pojazdów elektrycznych z mocą megawatów

Ta wtyczka oferuje ładowanie pojazdów elektrycznych z mocą megawatów
PaXos

Niemiecka firma opracowała wtyczkę do ładowania pojazdów elektrycznych, która oferuje możliwość ładowania mocą kilku MW przez ponad 100 tys. cykli. Rozwiązanie zostało bardzo dobrze przyjęte przez jury konkursu Intersolar Awards na ostatnich targach Intersolar w Monachium.

Elektromobilność jako pojęcie bardzo szerokie nie obejmuje już swoim zasięgiem jedynie osobowych samochodów elektrycznych. Zmiana napędu zasilania implementowana jest również w autobusach, skuterach, motocyklach, ciężarówkach, łodziach, jachtach, a nawet w samolotach.

Wśród niedoskonałości elektryfikacji transportu wciąż wymienia się długi czas ładowania baterii i krótki dystans, który można przebyć na jednym ładowaniu. Te argumenty powoli jednak przestają mieć rację bytu, ponieważ w tym momencie dostępne są stacje ładowania o mocy 300 kW, które pozwalają naładować elektryczny samochód osobowy na kolejne kilkaset kilometrów w ciągu kilkunastu minut. Należy jednak mieć na uwadze m.in. maksymalną moc prądu stałego, jaką może przyjmować bateria w określonym samochodzie.

REKLAMA

W przypadku transportu ciężkiego potrzebne są jeszcze większe moce w skali MW, tak aby ładować ciężarówki, maszyny budowlane czy samoloty wyposażone w baterie o dużej pojemności w ciągu kilku minut.

Ładowanie z mocą kilkunastu MW

Pochodząca z Kolonii firma PaXos Consulting & Engineering opracowała wtyczkę Cool-Load Megawatt (CLMW) do ładowania baterii, która umożliwia zasilanie energią elektryczną środka transportu z mocą nawet do 12 MW.

Wtyczka oferuje zakres mocy od 3 do 12 MW. Napięcie nominalne wynosi 1500 V, a wartość prądu wynosi od 2000 do 8000 A. Wtyczka jest zintegrowana z aktywnym chłodzeniem cieczą.

REKLAMA

Wśród pozostałych zalet wtyczki oprócz wysokiej mocy ładowania, wymienia się bardzo wysoką sprawność wynoszącą 99,74 proc. (przy mocy ładowania 5 MW), łatwość obsługi – wtyczkę można umieścić w gniazdu w dowolnej orientacji względem osi poziomej. Co więcej, wtyczkę wyposażono w mechanizm zamykania pozwalający na bezpieczne podłączenie wtyczki bez użycia siły. Polega to na tym, że pierścienie stykowe są blokowane po podłączeniu wtyczki do gniazda ładowania w sposób automatyczny, zapewniając wysoki poziom docisku.

Dłuższa żywotność

Cool-Load Megawatt zdaniem producenta oferuje ponad 8-krotnie większą powierzchnię styku w porównaniu do obecnie wykorzystywanych wtyczek. Ma to bezpośredni związek z tym, że CLMW wykorzystuje pełnopowierzchniowe połączenie stykowe za pomocą pierścieni. Zdaniem PaXos taki sposób połączenia ma się również przełożyć na dłuższą żywotność wtyczki. W przypadku konwencjonalnych rozwiązań dochodzi bowiem do liniowego szlifowania wtyczki podczas każdego podłączania wtyczki do gniazda i odłączania. W dłuższym okresie ma to prowadzić do erozji materiału przewodzącego w punktach styku, co będzie obniżać moc ładowania.

Nagrodzony przez jury Intersolar

Wtyczkę Cool-Load Megawatt nagrodzono na targach Intersolar 2023 w konkursie Power2Drive. Jury w Monachium było pod wrażeniem niewielkich rozmiarów wtyczki (porównywalnych z rozmiarami dzisiejszej wtyczki CCS) i kompaktowej konstrukcji. Uwagę zwróciła również zapowiadana przez producenta możliwość zwiększenia w przyszłości mocy ładowania za pomocą CLMW do 40 MW.

Radosław Błoński

redakcja@gramwzielone.pl

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.

REKLAMA
Komentarze

Strach byłoby stać przy takim samochodzie z takim ładowaniem

Badania labolatoryjne a test w realu 13-07-2023 10:16

W testach laboratoryjnych przeszło ok, a jak w realu pyłki i kurze i w konsekwencje degradacje styku (dowcipniś popryska olejem bezbarwnym na styki) i robi się ciekawie przy tych setkach kW. Drugi aspekt to jakiego poziomu natężenia pola, czyli jak daleko trzeba stać od? By nie było, że podczas ładowania nie można się oderwać, bo tak wysokie pola przyciągneły magnes od głośnika smartfona, a że był w kieszeni to portek od kabla nie można oderwać…do czasu zakończenia ładowania 🙂

A skąd i w jaki sposób dostarczymy energię do wtyczki ?
Wiadereczkiem ?

@Azibik: a jak robimy to obecnie? Słyszałeś może o takim wynalazku jak kabel, czy jeszcze do twojej wioski nie dotarło?

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA