REKLAMA
 
REKLAMA

Autobusy elektryczne z Polski pojadą w kolejnym niemieckim mieście

Autobusy elektryczne z Polski pojadą w kolejnym niemieckim mieście
Fot. Solaris

Autobusy elektryczne Solaris trafią do kolejnego niemieckiego miasta. W ramach zamówienia dla miejskiego przewoźnika w Lipsku Solaris dostarczy elektryki Urbino. Jest to kolejna po Berlinie i Kolonii niemiecka lokalizacja, w której elektryczne pojazdy z Polski zostaną wprowadzone do transportu publicznego. 

Solaris Bus & Coach podpisał kontrakt na dostawę 40 przegubowych autobusów elektrycznych dla Leipziger Verkehrsbetriebe (LVB) GmbH. Pierwsze 15 pojazdów trafi do miasta w drugiej połowie 2026 r., a kolejne 25 zostanie dostarczone w połowie 2027 r. Dwa z zamówionych autobusów będą pełniły dodatkowo funkcję szkoleniową, wspierając naukę jazdy.

Nowoczesne napędy i duży zasięg

Modele Solaris Urbino 18 electric dla niemieckiego przewoźnika zostaną wyposażone w baterie Solaris High Energy o pojemności użytkowej ponad 570 kWh. Dzięki temu autobusy zapewnią długi czas pracy na jednym ładowaniu.

REKLAMA

Pojazdy będzie można ładować zarówno w zajezdni przy użyciu wtyczki plug-in, jak i poprzez pantograf. Dodatkowo każdy autobus zostanie wyposażony w system zarządzania flotą eSConnect, który pozwala m.in. na zdalne uruchamianie funkcji prekondycjonowania w trakcie ładowania.

Bezpieczeństwo i komfort pasażerów

Zamówione pojazdy otrzymają zaawansowane systemy bezpieczeństwa. Obejmują one monitoring obszaru przed autobusem oraz po jego prawej stronie, asystenta prędkości, a także rozwiązania monitorujące koncentrację i zmęczenie kierowcy.

Komfort podróży poprawi automatyczny system liczenia pasażerów z czujnikami przy wszystkich wejściach, co pozwoli na lepsze zarządzanie ruchem i flotą. Każdy pojazd pomieści do 120 pasażerów, co znacząco zwiększy możliwości przewozowe w mieście.

REKLAMA

Neutralność klimatyczna do 2040 r.

Lipsk planuje osiągnąć neutralność klimatyczną do końca 2040 r., konsekwentnie inwestując w ekologiczne rozwiązania w transporcie i infrastrukturze miejskiej. Jak podaje miejski przewoźnik, tylko w 2024 r. dzięki wykorzystaniu odnawialnych źródeł energii do napędzania floty udało się zaoszczędzić aż 19,4 tys. ton ekwiwalentu CO2. Zrównoważone podejście widać również na przystankach – około 875 wiat zostało wyposażonych w ogniwa słoneczne lub zielone dachy, co dodatkowo wspiera cele klimatyczne miasta.

Solaris w Niemczech – silna pozycja od lat

Jak podkreśla Solaris, Niemcy to jeden z kluczowych rynków dla producenta. Po tamtejszych drogach kursuje już ponad 4,5 tys. pojazdów Solaris, w tym przeszło 800 bezemisyjnych – bateryjnych, wodorowych i trolejbusów. Transport publiczny w Belinie obsługuje 140 bateryjnych Solarisów Urbino, a miasto złożyło już kolejne zamówienie na e-busy tej marki. Szerzej na ten temat pisaliśmy w artykule: Do Berlina pojedzie aż 270 nowych elektrycznych autobusów z Polski.

Leipziger Verkehrsbetriebe to wieloletni partner Solarisa – firma dostarczyła już do Lipska ponad 200 autobusów. Dzięki nowemu kontraktowi na ulice miasta po raz pierwszy wyjadą w pełni elektryczne Urbino 18 electric.

Bateria z paszportem

Pod koniec ubiegłego roku Solaris jako pierwszy na świecie dostarczył do klienta autobus z paszportem baterii. Autobus elektryczny Solaris Urbino 18 electric trafił do berlińskiego przewoźnika. Ten cyfrowy dokument dostarcza szczegółowych informacji o baterii, umożliwiając m.in. odpowiedzialne i zrównoważone gospodarowanie surowcami. Więcej na ten temat w artykule: Elektryczny Solaris pojechał do Berlina z bateryjnym paszportem.

Katarzyna Poprawska-Borowiec

REKLAMA
Komentarze

No, a polskie samorządy kupują autobusy wyprodukowane w Chinach. Widać że samorządowcy nie wiedzą skąd biorą się pieniądze na ich pensje i diety.

Ale jak to? Dlaczego nie kupili niemieckich? Czyżby nie było tak jak prawaki ciągle piszą, że kraje kupują swoje i dlatego się rozwijają? Ja w szoku.

 
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Wywiady
Patronaty medialne