Niemiecki producent falowników na minusie

Niemiecka firma SMA była przez lata największym na świecie producentem falowników fotowoltaicznych. W ostatnich latach utraciła jednak pozycję lidera na rzecz chińskiej konkurencji, a ostatnie wyniki finansowe pokazują, że SMA przechodzi przez trudny okres.
SMA podało, że w pierwszej połowie 2019 roku jego przychody spadły w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku o 8,1 proc. do 362,7 mln euro, a sprzedaż falowników zmalała w tym czasie z 4,3 GW do 4 GW.
W efekcie w pierwszych sześciu miesiącach br. SMA odnotowało stratę EBIT w wysokości 14,4 mln euro, podczas gdy jeszcze przed rokiem było na plusie, notując zysk rzędu 14,7 mln euro.
Spadek sprzedaży to głównie efekt segmentu przemysłowej fotowoltaiki. W zakresie mniejszych falowników, przeznaczonych do dachowych instalacji spółka odnotowała wzrost sprzedaży na poziomie 20 proc.
Wyłącznie w drugim kwartale niemiecki producent odnotował przychody na poziomie 195 mln euro oraz ujemny EBIT 3,7 mln euro.
Na koniec czerwca wartość zebranych zamówień SMA miała sięgnąć 818,7 mln euro, w tym zamówienia na produktowe miały osiągnąć wartość 453,1 mln euro.
Kierownictwo niemieckiej firmy podtrzymało wcześniejszą prognozę na cały 2019 r., w którym planuje wygenerowanie sprzedaży na poziomie 800-880 mln euro oraz dodatniego wyniku EBTIDA między 20 i 50 mln euro (nie podano prognozy EBIT).
W wyjściu na prostą niemieckiej firmie ma pomóc wdrażana restrukturyzacja, która obejmie m.in. redukcję do przyszłego roku 425 pełnych etatów, co stanowi 13 procent obecnego zatrudnienia.
W 2018 roku niemiecki producent falowników sprzedał urządzenia o całkowitej mocy ok. 8,5 GW, co było poziomem zbliżonym do wyniku wypracowanego w roku 2017.
W ubiegłym roku SMA zmniejszył jednak wyraźnie przychody – z 891 mln euro do 760,9 mln euro. To doprowadziło niemiecką firmę do straty w ujęciu EBITDA rzędu -69,1 mln euro w stosunku do zysku EBITDA na poziomie 97,3 mln euro wypracowanego w roku 2017.
Strata netto SMA za 2018 r. była nawet jeszcze większa i wyniosła -175,5 mln euro wobec zysku netto 30,1 mln euro w roku wcześniejszym.
SMA to jeden z największych na świecie producentów falowników fotowoltaicznych, których niemiecka firma sprzedała dotąd łącznie na ponad 75 GW.
Według analityków firmy Wood Mackanzie, udział SMA w globalnym rynku falowników PV pod względem mocy sprzedanych urządzeń w 2018 r. wyniósł 8 proc. Więcej sprzedały chińskie Huawei (22 proc.) oraz Sungrow (15 proc.).
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.