Kraków: kolejne autobusy z fotowoltaiką na dachu
![Kraków: kolejne autobusy z fotowoltaiką na dachu](https://cdn.gramwzielone.pl/wp-content/uploads/post/30241/d-30241-small_rect-63e10609d4f2f-92acf9d0e40a29d70b926542950b5e54.png)
Na kolejnych autobusach miejskich w Krakowie zainstalowano elastyczne panele fotowoltaiczne. Fotowoltaikę na dachach autobusów wykorzystują też warszawskie Miejskie Zakłady Autobusowe.
W roku 2015 panele fotowoltaiczne zainstalowano na dwóch krakowskich autobusach, a teraz, po wyposażeniu w fotowoltaikę kolejnch, w Krakowie kursuje w sumie osiem autobusów korzystających z energii słonecznej.
Fotowoltaika w autobusach krakowskiego MPK służy do wspomagania zasilania instalacji pokładowej autobusu (24 V), która dostarcza energię m.in. do automatów biletowych, kasowników, tablic elektronicznych oraz oświetlenia.
W modułach PV zastosowano technologię produkcji bez użycia szkła, dzięki czemu mają wymaganą elastyczność i nadają się do zamontowania na dachu autobusu. Panele mają być w pełni odporne na działanie niekorzystnych warunków atmosferycznych.
Instalacje fotowoltaiczne na dachach autobusów działają w pełni automatycznie, załączając się w chwili wystąpienia zapotrzebowania na energię w pojeździe i wyłączając w momencie pełnego naładowania akumulatorów.
Fotowoltaika już teraz pracuje na dachach autobusów miejskich w Warszawie – na niemal 300 autobusach Miejskich Zakładów Autobusowych, a dodatkowo stołeczny przewoźnik produkuje energię słoneczną ze stacjonarnej instalacji fotowoltaicznej w zajezdni na ul. Woronicza, produkującą w skali roku około 61 MWh energii elektrycznej.
Panele fotowoltaiczne mają pojawić się także na dachach 80 nowych miejskich autobusów Mercedesa, które będą jeździć w ramach floty MZA po Warszawie.
Jak poinformował portal Gramwzielone.pl Adam Stawiarski, rzecznik MZA, moc paneli fotowoltaicznych dla leasingowanych Mercedesów w wersji 12-metrowej wyniesie po 1,05 kWp, a moc systemów fotowoltaicznych dla autobusów przegubowych sięgnie 1,5 kWp.
Energia produkowana z fotowoltaiki umieszczonej na dachach autobusów MZA jest wykorzystywana do zasilania znajdujących się w nich urządzeń elektrycznych takich jak kasowniki, biletomaty, klimatyzacja, elektroniczna informacja czy monitoring.
red. gramwzielone.pl