Fotowoltaika i magazyny energii mają zasilać Centralny Port Komunikacyjny

Odpowiedzialna za przygotowanie infrastruktury energetycznej dla portu lotniczego w Baranowie spółka CPK.OZE złożyła wniosek o dofinansowanie budowy magazynów energii. Mają one przechowywać nadwyżki energii produkowanej przez ogromną elektrownię fotowoltaiczną, której budowę również planuje CPK.OZE.
Przygotowania do budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego nabierają tempa. Pod koniec zeszłego roku na mniejszościowego partnera strategicznego w spółce CPK Lotnisko, która będzie odpowiedzialna za budowę i zarządzenie nowym portem lotniczym, wybrano firmę Polskie Porty Lotnicze (PPL). Kolejny krok w drodze do zapewnienia finansowania wielkiej inwestycji spółka CPK Lotnisko wykonała kilka dni temu, ogłaszając postępowanie zmierzające do wyboru doradcy finansowego, który ma pomóc między innymi w strukturyzacji finansowania, negocjacjach z instytucjami finansowymi i zawarciu umowy finansowania dłużnego w wysokości niezbędnej do realizacji inwestycji.
Nowe lotnisko będzie zlokalizowane w odległości 37 kilometrów na zachód od Warszawy. Przygotowywana infrastruktura ma umożliwić obsługę 34 mln pasażerów rocznie w pierwszym etapie funkcjonowania. Dla porównania, warszawskie Lotnisko Chopina w zeszłym roku obsłużyło niecałe 21,3 mln pasażerów.
Zgodnie z aktualnym harmonogramem pierwsze roboty budowlane na terenie przyszłego lotniska CPK mają rozpocząć się w 2026 r. Trzy lata później ma zakończyć się budowa tunelu i podziemnej stacji kolejowej pod terminalem, a całość prac budowlanych ma zostać sfinalizowana do końca 2031 r. W kolejnym roku nowy port lotniczy powinien zostać oddany do użytku.
Magazyny zgromadzą energię z fotowoltaiki
Centralny Port Komunikacyjny ma być zasilany energią pochodzącą ze źródeł odnawialnych. Bezpieczeństwo energetyczne wielkiego obiektu mają zwiększyć magazyny energii. Odpowiedzialna za przygotowanie infrastruktury energetycznej dla lotniska spółka CPK.OZE złożyła wniosek o dofinansowanie na budowę magazynów energii elektrycznej w konkursie prowadzonym przez Narodowy Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW).
CPK.OZE chce pozyskać na budowę magazynów energii 55 mln zł dofinansowania. Według założeń CPK.OZE magazyny energii osiągną docelowo moc 50 MW i pojemność 100 MWh. Koszt inwestycji oszacowano na 150 mln zł.
Magazyny energii mają powstać w sąsiedztwie portu lotniczego i będą gromadzić energię produkowaną między innymi przez farmę fotowoltaiczną, której budowę również przygotowuje CPK.OZE. Elektrownia fotowoltaiczna ma powstać w gminie Wiskitki – w bezpośrednim sąsiedztwie przyszłego portu lotniczego.
CPK podkreśla, że budowa przylotniskowych magazynów energii elektrycznej zapewni niskoemisyjne i elastyczne źródła, bazujące na energii odnawialnej, które zostaną wykorzystane podczas budowy i eksploatacji infrastruktury lotniska.
Inwestycja w magazyny energii wpisuje się w przyjętą przez CPK koncepcję zeroemisyjności terminala lotniska w Baranowie i obiektów wspierających.
Dofinansowanie na magazyny energii z NFOŚiGW
CPK nie podało, z jakiego programu NFOŚiGW chce pozyskać dofinansowanie na budowę magazynów energii. W ostatnim czasie Narodowy Fundusz prowadził dwa nabory wniosków w konkursach o dofinansowanie inwestycji w magazyny energii – w obu przypadkach finansowanych ze środków Unii Europejskiej.
Nabór wniosków pierwszym z konkursów zakończył się w marcu. Jak ustaliła nasza redakcja, w tamtym konkursie po dofinansowanie zgłosiły się cztery spółki. Wśród nich nie było CPK.OZE. Drugi konkurs o dofinansowanie na magazyny energii, z ogromnym budżetem ponad 4 miliardy zł, zakończył się kilka dni temu.
W pierwszym konkursie pieniądze na budowę magazynów energii pochodzą z Krajowego Planu Odbudowy, a w drugim – z Funduszu Modernizacyjnego.
Więcej na ten temat w artykule: Wnioski o dotacje na magazyny energii na ponad 25 GWh w programie NFOŚiGW.
Piotr Pająk
piotr.pajak@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.
A moze traktory tez by zasiliy, kombajny , samoloty, karetki i czolgi? Ziemia plonie, wiec nie ma na co czekac. Mozna by zakazac traktorow i karetek spalinowych i nakazac takie z dotacjami za 5 baniek. Samoloty i czolgi elektryczne w cenie promoyjnej miliard/sztuka . Alez to bedzie eko.
@ekolog: zmień nick na 'oszołom’.
A to w ogóle powstanie przy obecnym rządzie? Może coś ruszą przed wyborami ale to dopiero za niecałe 3 lata chyba