REKLAMA
 
REKLAMA

Trwa nabór wniosków o dofinansowanie na rozwój zeroemisyjnego transportu

Trwa nabór wniosków o dofinansowanie na rozwój zeroemisyjnego transportu
Fot. Pixabay - REDioACTIVE

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) kontynuuje realizację programów finansowanych z Funduszy Europejskich (FE). W programie jest między innymi wsparcie dla jednostek samorządu terytorialnego (JST) w zakresie sieci transportowych.

Według raportu „Transport zbiorowy w polskich samorządach – stan obecny i plany na przyszłość” Banku Gospodarstwa Krajowego z kwietnia 2023 r. tabor w polskich miastach wzbogaci się do 2028 r. o ponad 1,2 tys. pojazdów. Ponad połowę będą stanowiły autobusy elektryczne, a 17 proc. autobusy wodorowe.

Jak podkreśla Maciej Berliński, dyrektor Departamentu Projektów Infrastrukturalnych w PARP, samorządy, inwestując w infrastrukturę zeroemisyjną, w korzystają większości (38 proc.) ze wsparcia Funduszy Europejskich, w 17 proc. ze środków własnych i w 17 proc. z dotacji budżetowych. Jednym z programów, które pomagają w realizacji inwestycji w rozwój zielonego transportu w polskich miastach, jest „Zrównoważona mobilność miejska” w ramach Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej.

REKLAMA

Wsparcie zielonych inwestycji transportowych w miastach

Zrównoważona mobilność miejska – nabór niekonkurencyjny

Program skierowany jest do miast liczących powyżej 100 tys. mieszkańców wraz z ich obszarami podmiejskimi. Są to: Lublin, Białystok, Rzeszów, Kielce, Olsztyn, Elbląg i Radom.

Celem działania jest wspieranie zrównoważonej mobilności miejskiej jako elementu transformacji w kierunku gospodarki zeroemisyjnej. Środki pozyskane z programu można przeznaczyć na:

  • zakup bezemisyjnego taboru (autobusów elektrycznych i wodorowych, tramwajów lub trolejbusów);
  • budowę, przebudowę i modernizację infrastruktury na potrzeby transportu miejskiego;
  • digitalizację systemu mobilności w miastach, która obejmuje ITS, e-bilety, informacje i planowanie podróży, powiązane z wdrażaniem integracji taryfowej (wspólny bilet) oraz koncepcje „mobilność jako usługa” (np. rower miejski).

Wymagany minimalny wkład własny do realizacji projektu to 15 proc. Wsparcie wyniesie do 85 proc. wydatków kwalifikowalnych projektu. Dofinansowanie jest przekazywane w formie dotacji bezzwrotnej.

Nabór wniosków kończy się 18 grudnia 2025 r.

REKLAMA

Zrównoważona mobilność miejska – nabór konkurencyjny

Ten program skierowany jest do średnich miast z makroregionu Polski Wschodniej. O dofinansowanie mogą się starać miasta z przedziału 50-100 tys. mieszkańców (ustawowo zobligowane do zapewnienia transportu miejskiego). Są to: Chełm, Zamość, Biała Podlaska, Łomża, Suwałki, Przemyśl, Stalowa Wola, Mielec, Ostrowiec Świętokrzyski, Ełk, Siedlce i Ostrołęka.

Wsparciem w ramach programu zostaną objęte kompleksowe projekty z zakresu ekologicznych, zintegrowanych systemów mobilności miejskiej. Obejmują one transport miejski i aktywne formy mobilności. Dofinansowanie pomoże miastom zrealizować m.in. takie inwestycje jak zakup bezemisyjnego taboru tramwajowego, trolejbusowego lub autobusowego (pojazdy z napędem elektrycznym lub wodorowym). Wsparciem objęta jest także budowa, przebudowa i modernizacja infrastruktury na potrzeby transportu miejskiego i komplementarnych form mobilności czy digitalizacja systemu mobilności w miastach.

Wymagany minimalny wkład własny do realizacji projektu wynosi 15 proc. Wsparcie wyniesie do 85 proc. wydatków kwalifikowalnych projektu, a środki przeznaczone na dofinansowanie projektów w naborze to 440 mln zł. Dofinansowanie jest przekazywane w formie dotacji bezzwrotnej.

Wnioski można składać do 12 grudnia br.

Katarzyna Poprawska-Borowiec

katarzyna.borowiec@gramwzielone.pl

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.

REKLAMA
Komentarze

Dlaczego promowane są drogie i mało efektywne rozwiązania jak autobusy elektryczne i wodorowe – a w ogóle nie wspiera się najtańszych i najbardziej efektywnych autobusów napędzanych bioCNG?

W miastach Polski powinno jak najszybciej być zakupionych wiele autobusów bezemisyjnych. Według wielu opini nadal o wiele bardziej opłacalne jest użytkowanie autobusów elektrycznych w porównaniu z wodorowymi.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Wywiady