Dopłata do roweru elektrycznego – jak to działa w innych krajach?

Dopłata do roweru elektrycznego – jak to działa w innych krajach?
Fot. Pexels

Coraz więcej europejskich państw stawia na zrównoważony transport i wspiera obywateli w przesiadce na rowery, w tym te elektryczne. Jeszcze w 2025 roku w Polsce ruszy program, który pozwoli osobom prywatnym uzyskać do 2,5 tys. zł dopłaty do zakupu nowego roweru elektrycznego. Sprawdzamy, jak podobne programy działają w strefie euro.

Świadomość ekologiczna Polaków rośnie, co sprawia, że coraz częściej szukają alternatywy dla samochodu. Wygodnym rozwiązaniem, nawet przy dłuższych dojazdach do szkoły czy pracy, może być rower elektryczny. Rządowy program Mój Rower Elektryczny ma zachęcić obywateli naszego kraju do przesiadki na dwa koła. Kto załapie się do tego programu i jakie podobne inicjatywy funkcjonowały w innych krajach?

Dla kogo dopłata do zakupu roweru?

Mój Rower Elektryczny to ogólnopolski program dopłat do zakupu rowerów elektrycznych. Jest on finansowany ze środków Funduszu Modernizacyjnego. Takie dofinansowanie może wynieść maksymalnie 50% wartości zakupu i nie może być większe niż 2,5 tys. zł. Aby z niego skorzystać, trzeba być osobą pełnoletnią, mieszkać w Polsce oraz kupić rower elektryczny. Co ważne, program jest przeznaczony tylko dla osób prywatnych, a start zapowiedziano na III kwartał 2025 r.

Jakie rowery spełniają warunki?

Aby otrzymać dopłatę z programu, twój nowy rower musi spełniać pewne wymogi:

  • musi być fabrycznie nowy,
  • musi spełniać normę EN 15194 i posiadać certyfikat CE,
  • musi mieć moc max. 250 W,
  • musi być wyposażony w baterię o pojemności co najmniej 10 Ah i mieć zasięg min. 50 km na jednym ładowaniu,
  • musi być ładowany z domowego gniazdka.

Program nie obejmuje rowerów z manetką gazu (czyli takich, które poruszają się bez pedałowania), a także pojazdów używanych, z polskiego rynku wtórnego czy importowanych spoza UE.

Jakie dopłaty w innych krajach?

Programy tego typu wprowadzono już w wielu państwach UE. W niektórych z nich wysokość dopłaty wynosiła nawet 2 tys. euro, czyli – biorąc pod uwagę aktualny kurs euro na stronie www.walutomat.pl/kursy-walut/eur-pln – 8540 zł (stan na koniec lipca 2025 r.).

Bonus vélo – Francja

Francuzi mogą ubiegać się o dofinansowanie zakupu roweru elektrycznego do 400 euro. Program obejmuje też dodatkowe premie lokalne (np. w Paryżu i Lyonie). Zasady są tam podobne do tych w Polsce, z jednym wyjątkiem – nie można przekroczyć określonego w programie progu dochodów.

Programy regionalne w Niemczech

W Niemczech nie ma jednego programu na cały kraj. Wsparcie oferują natomiast poszczególne landy. W Bawarii czy Berlinie mówimy o kwotach do 2 tys. euro. Jednym z wymogów przy składaniu wniosku może być np. krótkie uzasadnienie lub plan użytkowania nowego roweru.

Bonus Mobilità – Włochy

W ramach tzw. Bonus Mobilità Włosi mogli otrzymać zwrot części kosztów zakupu e‑roweru, roweru tradycyjnego lub hulajnogi do 500 euro lub 60% wartości pojazdu. Program był jednak ograniczony do mieszkańców gmin powyżej 50 tys. mieszkańców.

 

walutomat.pl – materiał sponsorowany