Na Śląsku będą jeździć autobusy na wodór

Na Śląsku będą jeździć autobusy na wodór
Solaris

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej udzieli Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii dotacji w wysokości 81 mln zł na zakup 20 autobusów wodorowych. Nowy tabor na początek ma obsługiwać szybkie połączenia między głównymi miastami w regionie.

Dofinansowane przez NFOŚiGW przedsięwzięcie o nazwie Hydrogen GZM będzie realizowane w ramach programu priorytetowego Zielony Transport Publiczny.

W ramach tego programu Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia zaplanowała zakup 20 autobusów zasilanych paliwem wodorowym. Wszystkie autobusy mają być dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, wyposażone w klimatyzację i system informacji pasażerskiej. 

REKLAMA

Tabor zakupiony dzięki dotacji z NFOŚiGW w ramach upowszechniania w województwie śląskim transportu o napędzie wodorowym będzie obsługiwał w pierwszej kolejności połączenie metropolitalne między najważniejszymi ośrodkami i generatorami ruchu komunikacyjnego na terenie konurbacji. Intencją jest realizacja szybkiej i jednocześnie czystej ekologicznie komunikacji ponadlokalnej.

Całkowita wartość inwestycji realizowanej przez GZM to 110,7 mln zł, przy czym koszty kwalifikowane wynoszą 90 mln zł, a dotacja ze środków NFOŚiGW obejmie 90 proc. z nich, co stanowi kwotę 81 mln zł.

Obok zakupu 20 autobusów, projekt przewiduje także przeszkolenie około 60 kierowców i mechaników w zakresie obsługi pojazdów bezemisyjnych. 

Infrastruktura związana z eksploatacją i obsługą techniczną autobusów napędzanych paliwem wodorowym ma pochodzić od dostawcy zewnętrznego. Działania przewidziane w projekcie Hydrogen GZM realizowane będą w oparciu o współpracę z koncernami energetycznymi, które zbudują stacje tankowania wodorem na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

Całe przedsięwzięcie zostanie zrealizowane do połowy 2024 r.

Prezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Maciej Chorowski podkreśla, że transport wodorowy i szeroko rozumiana wodoryzacja gospodarki mogą być szansą nie tylko na czyste powietrze, ale także na budowę przewag konkurencyjnych przedsiębiorstw, które oferują innowacyjne produkty i rozwiązania w tej technologii.

– Wodór to nisza, którą stale możemy z powodzeniem zagospodarować, a NFOŚiGW służy wiedzą, doświadczeniem i szeregiem narzędzi wspierający inwestycje w tym obszarze – mówi szef NFOŚiGW.

Narodowy Fundusz do roku 2030 w obszarze elektromobilności chce zagospodarować kwotę 4,7 mld złotych.

REKLAMA

–  Systematycznie rozwijamy dwa uzupełniające się programy Mój elektryk, skierowany do osób fizycznych i przedsiębiorców oraz priorytetowy – i dla nas, i dla samorządów – program Zielony Transport Publiczny. To mechanizm kluczowy dla transformacji komunikacji zbiorowej. Dlatego zachęcam do udziału w drugim trwającym do 20 grudnia naborze z budżetem sięgającym 1,2 mld zł – mówi wiceprezes NFOŚiGW Artur Lorkowski.

NFOŚiGW wskazuje, że zastosowanie wodoru w transporcie publicznym ma podwójne znaczenie. Poza aspektem ekologicznym, chodzi o jego wydajność. Czas tankowania autobusów zasilanych ogniwami paliwowymi jest kilkakrotnie krótszy niż pojazdów bateryjnych, a na jednym tankowaniu mogą przejechać nawet dwa razy dłuższy dystans. Nie wymagają również tak rozbudowanej sieci ładowarek.

Obecnie pod szyldem Zarządu Transportu Metropolitalnego jeździ ponad 200 pojazdów zasilanych paliwami alternatywnymi. GZM szacuje, że po zrealizowaniu zaplanowanych dostaw i przy uwzględnieniu tych planowanych, o których dofinansowanie ubiega się m.in. w ramach programu Polski Ład (235 autobusów hybrydowych i CNG), nawet co trzeci autobus wyjeżdżający na jej drogi może być napędzany paliwem niskoemisyjnym, a jeśli w tym zestawieniu uwzględnione zostaną również tramwaje i trolejbusy, to wówczas nawet co drugi.

– Na nasze ulice każdego dnia wyjeżdża około 1500 pojazdów i obsługuje około 7 tys. przystanków w 56 gminach. Ze względu na utrzymujące się wysokie koszty wdrożenia technologii wodorowej, jej upowszechnienie nie byłoby możliwe bez rządowych i europejskich programów dotacji. Dzięki temu wsparciu flota pojazdów na paliwa alternatywne stale się powiększa – mówi Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

Dotacja do zakupu 20 autobusów wodorowych to już kolejne rządowe wsparcie dla komunikacji publicznej w aglomeracji śląskiej. Wcześniej ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej dofinansowano zakup 43 zeroemisyjnych autobusów oraz uruchomienie 34 punktów ładowania.

Podstawę porozumień stanowiła realizacja programu Gepard II Śląsk zakładającego wdrażanie niskoemisyjnego transportu w lokalnych samorządach w ramach Programu dla Śląska.

W programie „Jedziemy na prąd – zakup autobusów elektrycznych i budowa infrastruktury ładowania na obszarze Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii” NFOŚiGW przekazał GZM niemal 40 mln zł dotacji na zakup 32 elektryków do przewozu pasażerów i 27 punktów ładowania dla tych pojazdów. Przetarg w tej sprawie ma zostać rozstrzygnięty w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Beneficjentami były wówczas także Tyskie Linie Trolejbusowe w Tychach, Zakład Komunikacji Miejskiej w Zawierciu oraz Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Czechowicach-Dziedzicach, które otrzymały 85 proc. dotacji do zakupu pozostałych autobusów elektrycznych i stacji ładowania z wymienionej wyżej puli.

Całe przedsięwzięcie o łącznej wartości ponad 138 mln zł uzyskało unijne dofinansowanie ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego.

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.