Kraków kupił autobusy wodorowe

MPK w Krakowie podpisało umowę na zakup autobusów zasilanych wodorem. Dostarczy je producent związany z holdingiem Zygmunta Solorza. W planach krakowskiego przewoźnika jest zakup nawet 150 autobusów wodorowych.
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne SA w Krakowie (MPK Kraków) zawarło umowę na dostawę 10 autobusów wodorowych, które wyprodukuje spółka PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy sp. z o.o. Chodzi o 12-metrowe pojazdy NesoBus.
100% dofinansowania na autobusy wodorowe
Jak informuje krakowski przewoźnik, autobusy NesoBus to pojazdy wyposażone w ogniwa paliwowe oraz baterie trakcyjne. Centralny silnik elektryczny napędza koła osi tylnej, a zbiorniki na dachu mogą pomieścić 37,5 kg wodoru przy ciśnieniu 350 barów, co ma zapewniać zasięg do 450 km na jednym tankowaniu. Autobus będzie mógł przewieźć jednorazowo 88 pasażerów, w tym 29 na miejscach siedzących.
Tankowanie wodoru będzie prowadzone w stacji Płaszów, gdzie została zainstalowana stacja mobilna Orlenu. Była to pierwsza stacja uruchomiona przez spółkę PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy.
Zakup autobusów wodorowych dla Krakowa uzyskał dofinansowanie z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności w ramach Inwestycji: G 1.3.2 Zeroemisyjny transport zbiorowy (autobusy) – w ramach trzeciej edycji programu Zielony Transport Publiczny realizowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Dofinansowanie pokryje 100% kosztów zakupu 10 autobusów.
Elektryczna i wodorowa flota MPK Kraków
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie informuje, że zakup nowych autobusów wodorowych został poprzedzony testami trwającymi trzy lata. W tym okresie krakowski przewoźnik testował pojazdy pięciu producentów: Solaris, Mercedes, ArthurBus, Autosan i NesoBus.
W planach MPK w Krakowie jest zakup docelowo 150 autobusów wodorowych oraz budowa zajezdni wraz z niezbędną infrastrukturą do obsługi pojazdów z takim zasilaniem.
Krakowski przewoźnik eksploatuje także autobusy elektryczne. W jego flocie jest w sumie 121 tego typu pojazdów. Wśród nich 117 to autobusy dostarczone przez firmę Solaris, a cztery to autobusy hiszpańskiego producenta Irizar. We flocie krakowskiego MPK są także pojazdy hybrydowe. W sumie spółka eksploatuje 651 autobusów.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.
BRAWO