Chińskie autobusy elektryczne pojadą w Ostrołęce

Ostrołęka przyspiesza transformację w stronę zeroemisyjnego transportu publicznego. Miasto podpisało umowę na zakup sześciu autobusów elektrycznych. Kontrakt obejmuje także montaż sześciu stacjonarnych punktów ładowania w miejskiej zajezdni.
Ostrołęka kupi elektryczne autobusy Yutong E12, które dostarczy firma Busnex Poland. Wartość umowy to 16,457 mln zł brutto. Zadanie realizowane jest w ramach projektu „Zakup autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą towarzyszącą”.
Wybrany przez miasto model – Yutong E12 – to 12-metrowy autobus elektryczny o zasięgu ponad 400 km na jednym ładowaniu. Nowe pojazdy zapewnią komfortową podróż dzięki automatycznej klimatyzacji, ładowarkom USB i nowoczesnym tablicom informacji pasażerskiej. Monitoring 360 st. zwiększy bezpieczeństwo pasażerów, a kierowcy otrzymają systemy wspierające jazdę i ostrzegające o zagrożeniach na drodze oraz zaawansowane systemy bezpieczeństwa baterii.
Autobusy będą przystosowane do przewozu osób z niepełnosprawnościami.
Silne wsparcie z Narodowego Funduszu
Zakup autobusów elektrycznych nie byłby możliwy bez dofinansowania. Ostrołęka otrzymała około 9 mln zł w ramach Programu Priorytetowego Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej „Zielony transport publiczny”. Oznacza to, że ponad połowa kosztów inwestycji zostanie pokryta ze środków publicznych przeznaczonych na proekologiczne projekty.
Program „Zielony Transport Publiczny 2.0” wspiera polskie samorządy w wymianie taboru na zeroemisyjny, co ma realny wpływ na redukcję emisji spalin w miastach.
Sprawdzone rozwiązania i rosnąca popularność Yutongów
Decyzja o wyborze marki Yutong wpisuje Ostrołękę w grono mazowieckich miast stawiających na chińskie pojazdy. Zeroemisyjne autobusy tej firmy jeżdżą już m.in. w Warszawie, Pułtusku, Ożarowie Mazowieckim, Sadownem i Ojrzeniu.
Busnex Poland – oficjalny przedstawiciel Yutong Bus w Polsce – dostarczył lub zakontraktował do tej pory ponad 250 autobusów elektrycznych dla 29 samorządów z 11 województw. Zeroemisyjne pojazdy kupiły m.in. Jelenia Góra, Białystok i Wałcz.
Zgodnie z zapisami umowy dostawa autobusów do Ostrołęki ma nastąpić w ciągu ośmiu miesięcy od podpisania kontraktu, co oznacza, że pierwsze elektryczne Yutongi pojawią się tam wiosną 2026 r.
Katarzyna Poprawska-Borowiec
katarzyna.borowiec@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.
A to naszych autobusów nie ma ? Po co wspierać chiński reżim.
Ze wszystkich przetargów publicznych, chińscy dostawcy powinni z automatu być wykluczani.
I 9 mln z naszych podatków wspiera chiński biznes. Tak samo wspieramy chińską branżę PV.
Jeszcze żeby w Polsce nie produkowano autobusów elektrycznych to bym jeszcze zrozumiał. Ale SĄ PRODUKOWANE (np. Solaris). I takim samorządowcom zwróciłbym uwagę, że takie firmy płacą w Polsce, podatki a nie chińskie.
A sowite wypłaty urzędasy i politycy samorządowi, to oni mają raczej z polskich podatków, a nie chińskich.