643 mln euro na rozwój baterii: Polska na czele dzięki projektowi LG Energy Solution
Komisja Europejska podpisała umowy o łącznej wartości 643 mln euro w zakresie sfinansowania projektów produkcji baterii do pojazdów elektrycznych, wybranych w ramach konkursu Innovation Fund 2024 – Battery Call (IF24Battery). Celem jest przyspieszenie rozwoju zaawansowanych technologii akumulatorowych oraz zwiększenie niezależności Unii Europejskiej od zewnętrznych dostawców.
Wśród projektów wybranych do dofinansowania przez Komisję Europejską znalazła się polska inwestycja 46inEU realizowana przez LG Energy Solution Wrocław – największą europejską fabrykę baterii do samochodów elektrycznych.
Fundusz Innowacji 2024: finansowanie przełomowych technologii czystej energii
Fundusz Innowacji (Innovation Fund) to jeden z największych na świecie programów wspierających technologie nisko- i zeroemisyjne. Środki pochodzą z dochodów generowanych przez unijny system handlu emisjami (EU ETS).
W 2024 r. po raz pierwszy uruchomiono specjalny nabór projektów dotyczących produkcji baterii do pojazdów elektrycznych. Spośród 14 zgłoszeń do fazy przygotowania zaproszono sześć projektów, z których ostatecznie pięć podpisało umowy o dofinansowanie.
Inwestycje mają zostać uruchomione w latach 2027–2029, a w ciągu pierwszej dekady funkcjonowania mają ograniczyć emisje o około 88 mln ton CO2.
Pięć projektów, cztery kraje – wspólny cel: dekarbonizacja transportu
Wybrane inwestycje obejmują między innymi produkcję ogniw litowo-jonowych NMC/NCMA, recykling oraz rozwój technologii tzw. second-life. Projekty realizowane są w:
- Polsce – 46inEU – Powering the Future (LG Energy Solution),
- Francji – ACCEPT (Automotive Cells Company) oraz AGATHE (Verkor),
- Szwecji – NOVO One (NOVO Energy) oraz
- Niemczech – WGF2G (Leclanché).
Każdy z projektów to odpowiedź na rosnące potrzeby europejskiego rynku elektromobilności i wsparcie rozwoju lokalnych łańcuchów wartości.
Polski projekt 46inEU: najnowocześniejsze baterie cylindryczne od LG Energy Solution
Projekt Powering the Future: 46 Cylinders, Infinite Opportunities in Europe (46inEU) to jedyne wyróżnione przedsięwzięcie z Europy Środkowo-Wschodniej. Jego inicjatorem jest LG Energy Solution z siedzibą w Biskupicach Podgórnych pod Wrocławiem – jeden z kluczowych zakładów produkcji ogniw bateryjnych w Europie, a zarazem największy zakład LG Energy Solution poza Koreą Południową.
Projekt 46inEU obejmuje uruchomienie linii wytwarzającej cylindryczne ogniwa nowej generacji serii 46, przeznaczone głównie do samochodów elektrycznych. LG zapewnia, że te ogniwa będą jednymi z najbardziej wydajnych i nowoczesnych rozwiązań w branży elektromobilności.
Zaawansowane parametry techniczne i ogromna skala produkcji
Nowe baterie o 46-milimetrowej średnicy i wysokości 80–120 mm mają zapewnić znaczącą przewagę technologiczną nad bateriami w obecnie stosowanych formatach. Do ich kluczowych zalet mają należeć:
- 5 razy wyższa moc w porównaniu z akumulatorami o średnicy 21 mm,
- 6 razy większa pojemność energetyczna względem standardu 2170,
- wyraźnie lepsze zarządzanie ciepłem i większe możliwości szybkiego ładowania,
- zwiększona trwałość i odporność na niskie temperatury.
Roczna zdolność produkcyjna fabryki ma wynieść 85 mln ogniw oraz 11,5 GWh pojemności w ogniwach. Zakład zapewni ponad 750 nowych miejsc pracy.
Historia i kompetencje LG: od sprzętu RTV po globalnego lidera baterii
Grupa LG działa od lat 50. XX w., początkowo jako producent elektroniki użytkowej. W kolejnych dekadach rozszerzyła działalność o podzespoły elektroniczne, urządzenia mobilne, rozwiązania dla przemysłu energetycznego oraz technologie chemiczne i bateryjne (LG Chem przekształcone w LG Energy Solution).
LG Energy Solution to dziś jeden z największych producentów baterii litowo-jonowych na świecie, dostarczający rozwiązania m.in. dla smartfonów, laptopów, elektronarzędzi, rowerów i pojazdów LEV, samochodów elektrycznych (OEM: m.in. Tesla, Volkswagen, Stellantis, Hyundai) oraz systemów magazynowania energii (ESS).
LG i sektor magazynowania energii
LG Energy Solution mocno rozwija działalność w obszarze stacjonarnych magazynów energii, wykorzystując technologię ogniw bateryjnych LFP (litowo-żelazowo-fosforanowych), która zapewnia większe bezpieczeństwo i trwałość niż w przypadku konkurencyjnych technologii ogniw bazujących m.in. na niklu i kobalcie.
Producent wygrał przetarg na budowę bateryjnego magazynu energii Żarnowiec dla PGE o mocy 262 MW i pojemności 981 MWh. Będzie to największy bateryjny magazyn energii w kraju i jeden z czołowych w Europie. Więcej na ten temat w artykule: Ogromna bateria na Pomorzu. PGE oficjalnie rusza z budową.
LG Energy Solution złożyło także ofertę na realizację innego dużego bateryjnego magazynu energii, który PGE chce postawić w Gryfinie (Elektrownia Dolna Odra) — o mocy do 400 MW i co najmniej 800 MWh pojemności. Ten przetarg jest w fazie rozpatrywania ofert.
Znaczenie projektów dla europejskiego przemysłu i bezpieczeństwa surowcowego
Inwestycje realizowane w ramach konkursu Innovation Fund 2024 – Battery Call (IF24Battery) mają wzmocnić autonomię technologiczną UE i zmniejszyć zależność od importowanych komponentów. Budują bowiem europejski ekosystem produkcji baterii „od surowca po recykling”. Wspierają cele Clean Industrial Deal oraz są spójne z unijnymi przepisami o surowcach krytycznych i strategią gospodarki o obiegu zamkniętym. To także tysiące nowych miejsc pracy i impuls dla rozwoju nowoczesnego przemysłu.
Co dalej? Nowe nabory w 2025 roku
Kolejna tura konkursów w ramach Funduszu Innowacji zostanie ogłoszona na początku grudnia 2025 r. Obejmie ona ponownie projekty dotyczące produkcji akumulatorów do pojazdów elektrycznych, recyklingu i technologii zeroemisyjnych.
Katarzyna Poprawska-Borowiec
katarzyna.borowiec@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.