Włosi sprawdzili fotowoltaikę na torach kolejowych

Włosi sprawdzili fotowoltaikę na torach kolejowych
Fot. Greenrail

Włoski producent podkładów kolejowych i badacze z mediolańskiej uczelni testowali potencjał podkładów wyposażonych w ogniwa słoneczne. Jak twierdzą, zastosowanie specjalnych podkładów na odcinku 1 km może dać roczną produkcję energii na poziomie kilkudziesięciu MWh. Proces czyszczenia ogniw ma być prosty i szybki.

Za realizację testów odpowiedzialna jest włoska firma Greenrail, która zajmuje się produkcją podkładów kolejowych wykorzystujących – oprócz tradycyjnego betonu – tworzywa sztuczne pochodzące z recyklingu (ich wykorzystanie wpływa również na wyciszenie ruchu). W ramach testów Greenrail wraz z badaczami z Politechniki Mediolańskiej sprawdzał potencjał podkładów wyposażonych dodatkowo w ogniwa słoneczne.

Kilometry potencjalnej przestrzeni

W pilotażowym projekcie specjalne podkłady fotowoltaiczne zostały rozłożone na odcinku 1 km na trasie kolejowej pomiędzy miastami Modena i Sassuolo w regionie Emilia-Romania we Włoszech.

REKLAMA

Jak stwierdził przedstawiciel firmy, jej podkłady wyposażone w ogniwa są łatwe w montażu, a wyprodukowana energia może zostać przetransferowana do systemu elektroenergetycznego i stanowić dodatkowe źródło zielonej energii. W komunikacie na oficjalnej stronie Greenrail podano, że możliwość produkcji energii wynosi nawet 35 MWh/rok na 1 km torów. Jeśli wziąć pod uwagę kilkanaście tysięcy kilometrów linii kolejowych będących w eksploatacji na terenie Włoch, potencjał energetyczny takiego wykorzystania fotowoltaiki wydaje się ogromny.

W wypowiedzi dla PV Magazine przedstawiciel Greenrail wyjaśnia wątpliwości dotyczące utrzymania czystości ogniw PV w tak trudnych warunkach pracy. Emanuele Occhipinti (CEO Greenrail) tłumaczy, że przy użyciu specjalnej maszyny wyposażonej w szczotki i zraszacz wodny wyczyszczenie 1 km linii kolejowej ma zajmować jedynie kilka minut.
.

REKLAMA

.
Pierwsze testy tego rozwiązania Greenrail przeprowadził w 2018 r. Na stronie producenta nie podano szczegółów technicznych podkładów kolejowych wyposażonych w ogniwa PV, a także parametrów elektrycznych samych ogniw.

Szwajcarzy mają podobny pomysł

Na zagospodarowanie niszy związanej z rozwojem fotowoltaiki wzdłuż linii kolejowych apetyt ma również szwajcarski Sun-Ways, o którym pisaliśmy w zeszłym  roku. Pracownicy start-upu we współpracy z Politechniką w Lozannie opracowali koncepcję układania ogniw PV pomiędzy szynami kolejowymi. Test rozwiązania miał zostać wykonany na odcinku torów należącym do szwajcarskiego operatora kolejowego Transport Publics Neuchâtelois SA.

Nawet gdyby rozwiązanie, które próbują wprowadzić wspomniane firmy, okazało się nieefektywne, to coraz więcej mówi się o wykorzystaniu dachów pociągów jako potencjalnych powierzchni dla ogniw PV.

Radosław Błoński

redakcja@gramwzielone.pl

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.