Polski autobus na wodór na testach w kolejnych miastach

Produkowane przez Solarisa w podpoznańskim Bolechowie pierwsze autobusy zasilane wodorem trafią na testy do kolejnych miast. Solaris ma już pierwsze zamówienie na wodorowe autobusy, które zamówił przewoźnik z Włoch.
Wodorowy autobus Solaris Urbino 12 hydrogen w ubiegłym miesiącu został zaprezentowany w Austrii, w miastach Graz i Klagenfurt, a następnie udał się do włoskiego Bolzano. W kolejnych tygodniach pojazd trafi na testy do Niemiec, do operatorów z Frankfurtu, Kolonii i Wuppertalu.
Wcześniej podczas czerwcowego szczytu UITP, tuż po premierze pojazdu, przedstawiciele Régie Autonome des Transports Parisiens (RATP) i firmy Solaris podpisali umowę dzierżawy i testów autobusu zasilanego wodorem.
Przewoźnik odpowiedzialny za organizację transportu publicznego w Paryżu w przyszłym roku przez kilka tygodni będzie testował autobus w regularnym ruchu pasażerskim.
Solaris Urbino 12 hydrogen ma już także swojego pierwszego nabywcę. Przedsiębiorstwo transportowe SASA Bolzano we Włoszech zamówiło pod koniec maja tego roku 12 wodorowych autobusów z terminem dostawy w roku 2021.
Pojazdy zamówione przez przewoźnia z Bolzano zostaną wyposażone w baterię trakcyjną Solaris High Power o pojemności 29,2 kWh, mającą za zadanie wspomagać ogniwo paliwowe w chwilach największego zapotrzebowania na energię.
Bateria ładowana będzie energią pochodzącą z wodoru oraz odzyskiwaną podczas hamowania, ale będzie też możliwość podładowania jej poprzez gniazdo plug-in.
Dodatkowo pojazd będzie miał możliwość naładowania baterii także poprzez gniazdo plug-in, tak jak dzieje się to standardowo w przypadku autobusów elektrycznych. Z kolei napęd stanowić będzie oś ze zintegrowanymi silnikami elektrycznymi o nominalnej mocy 60 kW każdy.
Wodorowy autobus Solaris Urbino 12 hydrogen nowej generacji jest kontynuacją i rozwinięciem koncepcji, która ujrzała światło dzienne po raz pierwszy w 2014 roku wraz z dostawą do Hamburga dwóch przegubowych autobusów elektrycznych (Solaris Urbino 18,75) napędzanych wodorowym ogniwem paliwowym zwiększającym zasięg.
Solaris Urbino 12 hydrogen jest wyposażony w ogniwo paliwowe, które pełni funkcję – jak to określa producent – miniaturowej elektrowni wodorowej na pokładzie pojazdu. Energia elektryczna w ogniwie wodorowym powstaje w procesie odwróconej elektrolizy wody i przekazywana jest bezpośrednio do układu napędowego.
Solaris podkreśla, że jedynymi „produktami ubocznymi” eksploatacji Urbino 12 hydrogen są ciepło i para wodna, co czyni jego wodorowy autobus jednym z najbardziej ekologicznych na rynku.
Dzięki zastosowanej technologii autobus będzie miał możliwość pokonania na pojedynczym tankowaniu aż 350 km.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.