Blisko połowa budżetu w programie NaszEauto wciąż do wykorzystania
Pół miliarda złotych z budżetu programu NaszEauto wciąż czeka na wykorzystanie. Nowa odsłona rządowego wsparcia dla elektromobilności obejmuje teraz szerszy krąg beneficjentów, wyższe dopłaty i szybsze procedury. Zmiany mają przyspieszyć rozwój zeroemisyjnego transportu w Polsce.
Zmieniony program NaszEauto, uruchomiony 20 października 2025 r., został rozszerzony o dodatkowe kategorie pojazdów – M2 i N1, czyli małe busy oraz samochody dostawcze. Z dopłat mogą obecnie skorzystać nie tylko osoby prywatne i przedsiębiorcy, lecz także szkoły, placówki medyczne, organizacje pozarządowe, jednostki samorządowe oraz parki narodowe.
Jak podkreślił wiceminister klimatu i środowiska Krzysztof Bolesta podczas konferencji Ministerstwa Klimatu i Środowiska (MKiŚ) oraz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW), celem programu jest popularyzacja elektromobilności również w instytucjach publicznych i społecznych, które realizują zadania o istotnym znaczeniu dla lokalnych społeczności.
Większe wsparcie finansowe i szybsze procedury
Nowa odsłona programu przewiduje wyższe dopłaty: do 40 tys. zł dla samochodów osobowych (kategoria M1), do 70 tys. zł dla pojazdów dostawczych (N1) i nawet do 600 tys. zł dla busów (M2). Utrzymano premię za zezłomowanie pojazdu, natomiast zrezygnowano z dodatkowego wsparcia uzależnionego od dochodu.
Skróceniu uległ również czas oczekiwania na wypłatę dotacji – obecnie wynosi on około siedmiu miesięcy.
Jak wylicza resort klimatu, od momentu uruchomienia programu z pomocy skorzystało już ponad 19,5 tys. wnioskodawców, a łączna kwota przyznanych dopłat przekroczyła 600 mln zł. Oznacza to, że do dyspozycji beneficjentów pozostaje jeszcze blisko połowa z budżetu opiewającego na 1,1 mld zł.
Stabilny rozwój infrastruktury i transportu
Program NaszEauto stanowi część szerszej strategii wspierającej rozwój zeroemisyjnego transportu w Polsce. MKiŚ realizuje równolegle inne inicjatywy finansowane z Funduszu Modernizacyjnego, takie jak Wsparcie zakupu pojazdów kategorii N2 i N3 oraz Wsparcie budowy stacji ładowania i Rozbudowa sieci elektroenergetycznych. Szerzej na temat tych programów w artykule: Dofinansowanie na sieci i stacje ładowania e-ciężarówek – trwa nabór.
W pierwszym naborze w ramach programu budowy stacji ładowania złożono 352 wnioski o łącznej wartości przekraczającej 2 mld zł, a planowana moc nowych instalacji to ponad 1,15 GW. Dane te pokazują rosnące zainteresowanie elektromobilnością i rozwojem infrastruktury towarzyszącej.
Kierunek: zeroemisyjna przyszłość
Jak podkreśla resort, połączenie wsparcia dla użytkowników indywidualnych, instytucji publicznych i przedsiębiorstw ma przyczynić się do rozwoju lokalnych rynków, redukcji emisji i poprawy bezpieczeństwa energetycznego. Transformacja transportu ma na celu nie tylko wykorzystanie nowoczesnych technologii, lecz także umożliwienie tańszego i czystszego sposobu przemieszczania się dostępnego dla coraz szerszej grupy obywateli.
Nowa edycja programu NaszEauto stanowi zatem kolejny etap w budowie zeroemisyjnego transportu w Polsce – z wciąż dostępną połową budżetu, która może jeszcze znacząco przyspieszyć rozwój elektromobilności w kraju.
Do kiedy można składać wnioski?
Nabór wniosków o dofinansowanie w nowej edycji programu NaszEauto potrwa do 30 kwietnia 2026 r. lub do momentu wyczerpania środków. Szczegółowe informacje o zasadach programu dostępne są na stronie internetowej: www.naszeauto.gov.pl.
Katarzyna Poprawska-Borowiec
katarzyna.borowiec@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.