Nowe rządowe dotacje także na chińskie elektryki

Od 20 października 2025 r. rusza nabór w nowej odsłonie programu dopłat do samochodów elektrycznych NaszEauto. Nowością są nowe kategorie pojazdów objętych dofinansowaniem, brak ograniczeń dla samochodów z Chin, a także większe dopłaty i poszerzenie grupy beneficjentów.
Wiceminister klimatu i środowiska Krzysztof Bolesta podkreślił, że rozszerzenie programu NaszEauto ma na celu lepsze dopasowanie do potrzeb rynku oraz zapewnienie wsparcia instytucjom, które mogą osiągnąć największy efekt środowiskowy i społeczny. Dodał również, że program ma wspierać rozwój zeroemisyjnego transportu nie tylko indywidualnego, ale też instytucjonalnego.
Wśród najważniejszych zmian znalazły się nowe grupy beneficjentów – z dofinansowania będą mogły skorzystać m.in. organizacje pozarządowe, instytucje publiczne, placówki edukacyjne, medyczne i parki narodowe. Istotną modyfikacją jest także rozszerzenie katalogu pojazdów o małe busy i samochody dostawcze. Ponadto w nowym naborze nie ma ograniczeń dotyczących pochodzenia pojazdów, co oznacza, że dopłaty obejmą także auta spoza Unii Europejskiej, w tym z Chin. Wysokość wsparcia może sięgać nawet 600 tys. zł.
Więcej uprawnionych do dopłat
W nowej odsłonie programu NaszEauto o dofinansowanie będą mogły ubiegać się nie tylko osoby fizyczne i jednoosobowe działalności gospodarcze, ale także organizacje pozarządowe, instytucje edukacyjne, placówki medyczne i opiekuńcze, a także parki narodowe.
Dla osób fizycznych maksymalna kwota dopłaty do elektrycznego samochodu osobowego wyniesie 30 tys. zł, z możliwością zwiększenia do 40 tys. zł w przypadku skorzystania z premii za złomowanie starego pojazdu. Dla beneficjentów z tej grupy nie przewidziano tym razem dodatkowej premii za niski dochód, co ma pozwolić na łatwiejsze skorzystanie z wyższego wsparcia. Jak wyjaśnia NFOŚiGW, zmiana nie obniży kwoty dofinansowania, co więcej – bazowa kwota wsparcia zostanie zwiększona.
Wsparcie do 40 tys. zł na elektryczne samochody osobowe w tej edycji programu NaszEauto będą mogły otrzymać również parki narodowe.
Minister wyjaśnił, że choć rynek upomina się o wsparcie flot korporacyjnych, to ze względu na warunki finansowania z Krajowego Planu Odbudowy (KPO) nie jest to niemożliwe.
Nowe pojazdy objęte wsparciem
Zmiany w programie NaszEauto rozszerzają katalog pojazdów objętych dopłatą. Oprócz samochodów osobowych (kategoria M1) wsparcie obejmie również małe busy do 5 ton (kategoria M2) oraz samochody dostawcze do 3,5 tony (kategoria N1).
Maksymalna kwota dotacji wyniesie do 600 tys. zł dla pojazdów M2, do 70 tys. zł dla N1 i do 40 tys. zł dla samochodów osobowych (M1).
Zapytaliśmy Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej o niebagatelną sumę wsparcia na zakup małych busów do 5 ton (do 600 tys. zł) przez nową grupę beneficjentów, a Fundusz tę kwotę potwierdził.
W przypadku pojazdów elektrycznych kategorii M2 wysokość wsparcia wyniesie do 600 tys. zł, ale nie więcej niż 50% kosztu netto pojazdu. Poza tym w przypadku leasingu/najmu długoterminowego oprócz ww. warunków wysokość wsparcia nie może przekroczyć kwoty netto opłaty wstępnej.
– czytamy w wyjaśnieniach NFOŚiGW.
Bez ograniczeń dla aut spoza Unii Europejskiej
W nowej edycji programu NaszEauto nie wprowadzono ograniczenia dotyczącego pochodzenia pojazdów. Oznacza to, że dotacje obejmą również auta spoza Unii Europejskiej, w tym z Chin. Jak wyjaśnił wiceminister Bolesta, w trakcie konsultacji społecznych większość uczestników była przeciwna zapisom, które wykluczałyby z dofinansowania pojazdy objęte cłem.
Optymalizacja i wykorzystanie środków
Według danych NFOŚiGW z początku października w ramach programu NaszEauto złożono ponad 16 tys. wniosków o łącznej wartości 505 mln zł, co oznacza, że wykorzystanie środków przekroczyło 50% dostępnej puli. Całkowity budżet programu wynosi obecnie około 1,2 mld zł – po przesunięciu 400 mln zł na program ocieplania szkół w ramach rewizji KPO.
Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta zapowiedział, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zamierza usprawnić proces rozpatrywania wniosków m.in. poprzez zwiększenie zatrudnienia i usprawnienie obsługi administracyjnej.
Dopłaty zamiast podatku od aut spalinowych
Głównym celem programu NaszEauto pozostaje ograniczenie emisji zanieczyszczeń powietrza poprzez finansowe wsparcie zakupu, leasingu i wynajmu długoterminowego pojazdów zeroemisyjnych. Zaktualizowana edycja ma przyspieszyć transformację transportu publicznego i instytucjonalnego oraz poprawić jakość powietrza w miastach i na terenach chronionych, w tym w parkach narodowych.
Program NaszEauto, który ruszył 3 lutego 2025 r., jest efektem wynegocjowanej z Komisją Europejską pierwszej rewizji KPO. Dzięki temu dopłaty do zakupu e-aut zastąpiły poprzedni tzw. kamień milowy KPO, czyli wdrożenie w Polsce podatku od aut spalinowych.
Do kiedy można składać wnioski?
Nabór wniosków o dofinansowanie w nowej edycji programu NaszEauto potrwa od 20 października do 30 kwietnia 2026 r. lub do momentu wyczerpania środków. Szczegółowe informacje o zasadach programu dostępne są na stronie internetowej www.naszeauto.gov.pl.
Katarzyna Poprawska-Borowiec
katarzyna.borowiec@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.
600k na busa to 20 dotacji na osobowego elektryka. Czy naprawdę zależy nam na większej eletryfikacji transportu czy na kolejnym chaosie w dofinansowaniach ekologicznych?