Rusza nabór wniosków o dofinansowanie zakupu i leasingu zeroemisyjnych ciężarówek – budżet 2 mld zł

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ogłosił nabór wniosków o dofinansowanie w ramach programu priorytetowego „Wsparcie zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych kategorii N2 i N3”. Program przewidziany na lata 2025–2029 ma budżet w wysokości 2 mld zł. Środki pochodzą z Funduszu Modernizacyjnego.
Nabór wniosków startuje 30 maja 2025 r. i potrwa do 30 czerwca 2029 r., chyba że środki zostaną wyczerpane wcześniej. W takiej sytuacji na stronie internetowej Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) ukaże się informacja o braku możliwości składania wniosków.
Cel – mniej spalin
Celem programu jest ograniczenie emisji zanieczyszczeń powietrza poprzez wsparcie zakupu lub leasingu nowych zeroemisyjnych pojazdów kategorii N2 i N3. Pojazdy te muszą wykorzystywać do napędu wyłącznie energię elektryczną z akumulatorów ładowanych zewnętrznie, energię elektryczną wytwarzaną z wodoru w ogniwach paliwowych lub silnik, którego cykl pracy nie prowadzi do emisji gazów cieplarnianych.
Dla kogo dofinansowanie?
Z programu mogą skorzystać przedsiębiorcy posiadający siedzibę lub oddział na terytorium Polski. Wnioskodawcy mogą składać więcej niż jeden wniosek, jednak łączna wartość dofinansowania dla jednego przedsiębiorcy (łącznie z podmiotami powiązanymi) nie może przekroczyć 15% całkowitego budżetu programu.
Na co dofinansowanie?
Dofinansowanie udzielane będzie w dwóch formach.
Dotacja do zakupu pojazdu – maksymalnie:
- 30% kosztów kwalifikowanych (po odjęciu kosztu inwestycji referencyjnej) dla dużych przedsiębiorstw,
- 50% dla średnich przedsiębiorstw,
- 60% dla mikro- i małych przedsiębiorstw.
Dopłata do opłaty wstępnej leasingu – maksymalnie:
- 30% kosztów kwalifikowanych (pomniejszonych o koszt inwestycji referencyjnej) dla dużych przedsiębiorstw,
- 50% dla średnich przedsiębiorstw,
- 60% dla mikro- i małych przedsiębiorstw.
Ile dofinansowania?
Maksymalna kwota dofinansowania wynosi:
- 400 tys. zł na jeden pojazd kategorii N2,
- 750 tys. zł na jeden pojazd kategorii N3.
W obu przypadkach (leasing i zakup) dopłaty nie mogą przekroczyć wartości odpowiednio ustalonej w umowie leasingu opłaty wstępnej lub kosztu referencyjnego pojazdu spalinowego.
Dodatkowym kryterium programu jest powiązanie liczby przyznanych dotacji z liczbą zezłomowanych w danym roku kalendarzowym pojazdów spalinowych kategorii N2 i N3 na terenie Polski. Liczba udzielonych dopłat nie może przekroczyć liczby zezłomowanych pojazdów w odpowiadającej kategorii.
Jak podkreślił Paweł Augustyn, zastępca prezesa zarządu NFOŚiGW, program jest częścią szeroko zakrojonej strategii transformacji polskiego sektora transportu ciężkiego, wspieranej równolegle przez inne inicjatywy Funduszu, w tym rozwój infrastruktury ładowania pojazdów ciężarowych. Szerzej na temat tego programu, do którego nabór ruszył pod koniec marca br., pisaliśmy w artykule: Dofinansowanie na sieci i stacje ładowania e-ciężarówek – trwa nabór.
Jak złożyć wniosek?
Wnioski w ramach programu priorytetowego „Wsparcie zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych kategorii N2 i N3” można składać elektronicznie od dziś (30 maja) do 30 czerwca 2029 r. za pośrednictwem Generatora Wniosków o Dofinansowanie (GWD).
Katarzyna Poprawska-Borowiec
katarzyna.borowiec@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.
Skoro dopłata do samochodów zeroemisyjnych, to gdzie dopłata do domów zeroenergetycznych?
np.1000 zł/m2 dla domu do 100 m2 byłoby w sam raz.
Biznes, ktory jest oparty na doplatach powinien upasc jak najszybciej. Jesli cos jest oplacalne, nie potrzeba dotowac tego z pieniedzy podatnikow.