Warszawa zabiera się za budowę sieci stacji ładowania
Stołeczny magistrat rozpoczął konsultacje społeczne na temat lokalizacji kolejnych stacji ładowania samochodów elektrycznych. Zgodnie z ustawą o elektromobilności i paliwach alternatywnych w Warszawie ma powstać minimum tysiąc punktów, umożliwiających ładowanie pojazdów napędzanych energią elektryczną.
Jak do tej pory w Warszawie powstały już 144 punkty ładowania aut elektrycznych, które są zlokalizowane na 54 publicznych stacjach. Ponadto w tym roku ma powstać kolejnych 41 punktów w 21 stacjach.
Projekt stołecznego „Planu budowy ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych” przewiduje możliwość uruchomienia 1034 punktów ładowania w kolejnych 517 stacjach. Po konsultacjach z mieszkańcami mają zostać wybrane lokalizacje, w których będzie zainstalowanych minimum 815 punktów ładowania.
Jak zapewnia Urząd m.st. Warszawy, stacje ładowania pojazdów elektrycznych i hybrydowych powstaną w całym mieście. Projekt przewiduje kilkanaście lub nawet kilkadziesiąt stacji w każdej z dzielnic. Wybudowane zostaną zarówno pojedyncze stacje, jak i większe skupiska, w których znajdzie się od dwóch do nawet kilkunastu stacji.
Każda planowana stacja to wolnostojący słupek z dwoma punktami ładowania. Moc pojedynczego punktu (22 kW) ma pozwalać na ładowanie jednego pojazdu w czasie 1-3 godzin.
Każdy słupek ma umożliwiać ładowanie dwóch pojazdów jednocześnie, dlatego konieczne jest wyznaczenie przy nim dwóch stanowisk postojowych. Wymiary co najmniej jednego z nich spełnią kryteria dostępności dla osób z niepełnosprawnościami.
Stołeczny magistrat informuje, że proponowane lokalizacje zostały wybrane wspólnie przez Biuro Infrastruktury, zarządców stołecznych dróg oraz operatorów systemów dystrybucyjnych elektroenergetycznych – innogy Stoen Operator oraz PGE Dystrybucja. Zgodnie z przepisami ustawy o elektromobilności do wybudowania stacji ładowania zobowiązani są operatorzy systemów dystrybucyjnych elektroenergetycznych.
Urzędnicy stołecznego ratusza zapewniają, że priorytetem przy wyborze wszystkich lokalizacji było umożliwienie mieszkańcom ładowania samochodu podczas przebywania w miejscach związanych z edukacją, kulturą, sportem i rozrywką, np. na błoniach PGE Narodowego.
Stacje ładowania mają być ponadto instalowane w pobliżu urzędów czy placówek służby zdrowia, a także w sąsiedztwie budynków wielorodzinnych.
Ważną przesłanką wpływającą na wybór lokalizacji jest własność gruntu. Urząd m.st. Warszawy zdecydował, że stacje budowane będą wyłącznie na gruntach miejskich. Innymi kryteriami były dostępność infrastruktury elektroenergetycznej oraz większa liczba miejsc parkingowych w okolicy.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.