Polacy coraz chętniej sięgają po dotacje na auta elektryczne

Polacy coraz chętniej sięgają po dotacje na auta elektryczne
Waldemar Brandi/Unsplash

Po 9 miesiącach od momentu uruchomienia programu Mój Elektryk do NFOŚiGW złożono niemal 4,9 tysięcy wniosków o dotacje na ponad 136 mln złotych. Obecnie głównymi beneficjentami dotacji z Mojego Elektryka są firmy, które wyprzedziły najliczniejszą do tej pory grupę interesariuszy odbiorców indywidualnych.

Dotacje do zakupu lub leasingu samochodów elektrycznych z programu Mój Elektryk cieszą się coraz większym zainteresowaniem Polaków. Jak wynika z danych udostępnionych przez NFOŚiGW, do tej pory wpłynęło łącznie niemal 4,9 tysięcy wniosków.

Odbiorcy indywidualni – największa grupa beneficjentów jeśli chodzi o liczbę wniosków – złożyli 2670 aplikacji na łączną kwotę 56 002 500 zł. W liczbie tej są posiadacze Karty Dużej Rodziny, którzy złożyli 720 wniosków na kwotę 19 440 000 zł.

REKLAMA

Źródło: PSPA

Coraz bardziej aktywni są również przedsiębiorcy, którzy dokonali zakupu samochodów elektrycznych – NFOŚiGW przyjął od nich 677 wniosków, które opiewają na kwotę 20 211 639 zł.

Do tej pory wnioskowano o wsparcie zakupu 674 samochodów osobowych kategorii M1 (17 274 000 zł), 56 zeroemisyjnych samochodów dostawczych z kategorii N1 o DMC do 3,5 tony (2 697 453 zł) oraz 65 pojazdów kategorii L (240 185,49 zł), czyli skuterów, quadów i trójkołowców.

– W obliczu rosnących cen na rynku motoryzacyjnym, inflacji oraz wzrostu stóp procentowych wpływających na wysokość rat leasingu, Mój Elektryk jest kluczowym czynnikiem zachęcającym do zakupu samochodu elektrycznego – komentuje Maciej Mazur, dyrektor Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA).

Aby program przyniósł wymierne korzyści rynkowe, konieczne jest jednak długoterminowe zapewnienie dostępu do subsydiów. Jak pokazują wyniki z połowy 2022 r., zainteresowanie dotacjami jest coraz większe. Firmy stanowią najliczniejszą grupę beneficjentów programu wsparcia – dodaje.

Leasing też do góry

W program Mój Prąd zaangażowane zostały firmy leasingowe, które podpisały odpowiednie umowy z Bankiem Ochrony Środowiska. W ramach naboru adresowanego do leasingodawców wypłacono już dofinansowanie dla 1525 wnioskodawców na 1954 pojazdy.

REKLAMA

Łączna kwota dofinansowania wynosi w tym przypadku 59 897 293 zł. Wsparcie objęło 1631 samochodów osobowych kategorii M1 (43 804 230 zł), 299 kategorii N1 (15 996 815 zł) oraz 24 pojazdy kategorii L (92 187 zł).

Jak wynika z danych NFOŚiGW, w ramach naboru dotyczącego leasingu i wynajmu długoterminowego, obecnie procedowanych jest kolejnych 178 wniosków na 221 pojazdy na kwotę 6 186 991 zł – w tym na 194 samochody kategorii M1 (5 206 016 zł), 20 samochodów kategorii N1 (952 555 zł) oraz 7 pojazdy kategorii L (28 420 zł).

Jak wynika z powyższych danych, firmy leasingujące już w tym momencie odpowiadają za wnioski na zakup 1954 pojazdów, opiewające na kwotę 59 897 293 zł. Jest to o 3 894 793 zł więcej niż w przypadku złożonych wniosków przez odbiorców indywidualnych oraz o 31 827 043 zł więcej w odniesieniu do przyjętych wniosków tej grupy przez NFOŚiGW.

Stymulacja jest, ale dialog się przyda

Jak podkreślają eksperci PSPA, dotychczasowe zainteresowanie wsparciem z programu Mój Elektryk jasno wykazuje, że wpływa on pozytywnie na stymulowanie rynku pojazdów zeroemisyjnych. Ich zdaniem kontynuacja programu dotacji jest kluczowa do popularyzacji sektora elektromobilności w kraju, zwłaszcza w momencie jego rozwoju.

Zasadnym jest również dalszy dialog z przedstawicielami branży, by określić jakie zmiany powinny zostać wprowadzone do programu, by był on bardziej wydajny, zwłaszcza w zakresie procedury i terminów uzyskiwania dopłat, by w efekcie zwiększać liczbę zarejestrowanych pojazdów zeroemisyjnych – uważają specjaliści z organizacji.

Licznik elektromobilności  

Zgodnie z „Licznikiem elektromobilności”, prowadzonym przez PSPA i Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, pod koniec maja 2022 r. po polskich drogach jeździło 48 675 aut elektrycznych (osobowe i użytkowe).

W pełni elektryczne auta stanowiły niemal połowę (48%) tej części floty pojazdów (22 476), zaś pozostałą część stanowiły hybrydy typu plug-in (PHEV) – w liczbie 24 200. Park elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych liczył 1999 sztuk.

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.