Nowy model ładowania w stolicy. Warszawa udostępnia teren pod miejskie stacje ładowania

Nowy model ładowania w stolicy. Warszawa udostępnia teren pod miejskie stacje ładowania
Fot. Gramwzielone.pl (C)

Na warszawskim Ursynowie ma powstać pierwsza w stolicy stacja ładowania pojazdów elektrycznych realizowana w nowym modelu współpracy miasta z operatorami prywatnymi. 

Zgodnie z nowym podejściem Warszawa nie buduje samodzielnie infrastruktury ładowania, lecz udostępnia teren prywatnym operatorom, którzy realizują inwestycję na podstawie umowy dzierżawy.

Jak wyjaśnia rzecznik Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie, Maciej Dziubiński, cytowany na portalu haloursynow.pl, przetarg został już ogłoszony, a firmy mogą zgłaszać się do inwestycji w lokalizacjach wskazanych przez Biuro Infrastruktury i Architektury lub zaproponować własne miejsca, co jednak wiąże się z dłuższą procedurą. Umowy dzierżawne zawierane będą na okres 15 lat z możliwością przedłużenia, a minimalna stawka czynszu wynosi 15 zł netto za m2 miesięcznie.

REKLAMA

900 punktów ładowania już w Warszawie – będzie więcej

Warszawa przoduje w kraju zarówno pod względem liczby pojazdów elektrycznych, jak i liczby dostępnych punktów ładowania. W stolicy działa obecnie około 900 takich punktów, co stanowi największą sieć miejską w Polsce. W skali kraju, według danych z końca czerwca 2025 r., funkcjonuje 10 255 ogólnodostępnych punktów ładowania, z czego 33% to szybkie ładowarki prądu stałego (DC), a 67% to punkty prądu przemiennego (AC) o mocy do 22 kW.

Ursynów jako pilotaż – kolejne dzielnice czekają

Pierwsza stacja przy al. Komisji Edukacji Narodowej 93 ma charakter pilotażowy. Inwestycja zostanie zlokalizowana w zatoce parkingowej, w której zmieszczą się cztery stanowiska do ładowania. Jeśli rozwiązanie sprawdzi się na Ursynowie, miasto planuje kolejne przetargi w innych dzielnicach. Lista lokalizacji będzie aktualizowana na bieżąco – zarówno na podstawie propozycji firm, jak i rekomendacji Biura Infrastruktury i Architektury.

Po podpisaniu umowy wykonawca będzie miał do 36 miesięcy na realizację inwestycji.

REKLAMA

W związku z budową stacji zlikwidowane mają zostać cztery istniejące miejsca postojowe, co wzbudziło zastrzeżenia niektórych mieszkańców. Pojawiają się głosy, że ograniczenie dostępności parkingów może być problematyczne dla użytkowników pojazdów spalinowych.

Rozwój infrastruktury i potrzeby mieszkańców

Według raportów Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych i Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności w ciągu ostatniego roku liczba punktów ładowania w Polsce wzrosła o 44%. W Warszawie tempo rozwoju jest równie szybkie, ale rosnące zapotrzebowanie na infrastrukturę ładowania, zwłaszcza w zabudowie wielorodzinnej, stawia przed miastem dodatkowe wyzwania. Wiele osób nie ma dostępu do garaży z możliwością prywatnego ładowania, dlatego dostępność publicznych stacji jest kluczowa dla dalszego rozwoju elektromobilności.

Elastyczność i skala – zalety nowego modelu

Nowy model współpracy Warszawy z operatorami prywatnymi ma na celu zwiększenie elastyczności i przyspieszenie rozbudowy infrastruktury. Choć wiąże się to z koniecznością przeprowadzania przetargów i koordynacji z planami zagospodarowania przestrzennego, rozwiązanie to umożliwia miastu szybsze reagowanie na potrzeby rynku i użytkowników pojazdów elektrycznych.

Katarzyna Poprawska-Borowiec

katarzyna.borowiec@gramwzielone.pl

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.