Nowy model ładowania w stolicy. Warszawa udostępnia teren pod miejskie stacje ładowania

Na warszawskim Ursynowie ma powstać pierwsza w stolicy stacja ładowania pojazdów elektrycznych realizowana w nowym modelu współpracy miasta z operatorami prywatnymi.
Zgodnie z nowym podejściem Warszawa nie buduje samodzielnie infrastruktury ładowania, lecz udostępnia teren prywatnym operatorom, którzy realizują inwestycję na podstawie umowy dzierżawy.
Jak wyjaśnia rzecznik Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie, Maciej Dziubiński, cytowany na portalu haloursynow.pl, przetarg został już ogłoszony, a firmy mogą zgłaszać się do inwestycji w lokalizacjach wskazanych przez Biuro Infrastruktury i Architektury lub zaproponować własne miejsca, co jednak wiąże się z dłuższą procedurą. Umowy dzierżawne zawierane będą na okres 15 lat z możliwością przedłużenia, a minimalna stawka czynszu wynosi 15 zł netto za m2 miesięcznie.
900 punktów ładowania już w Warszawie – będzie więcej
Warszawa przoduje w kraju zarówno pod względem liczby pojazdów elektrycznych, jak i liczby dostępnych punktów ładowania. W stolicy działa obecnie około 900 takich punktów, co stanowi największą sieć miejską w Polsce. W skali kraju, według danych z końca czerwca 2025 r., funkcjonuje 10 255 ogólnodostępnych punktów ładowania, z czego 33% to szybkie ładowarki prądu stałego (DC), a 67% to punkty prądu przemiennego (AC) o mocy do 22 kW.
Ursynów jako pilotaż – kolejne dzielnice czekają
Pierwsza stacja przy al. Komisji Edukacji Narodowej 93 ma charakter pilotażowy. Inwestycja zostanie zlokalizowana w zatoce parkingowej, w której zmieszczą się cztery stanowiska do ładowania. Jeśli rozwiązanie sprawdzi się na Ursynowie, miasto planuje kolejne przetargi w innych dzielnicach. Lista lokalizacji będzie aktualizowana na bieżąco – zarówno na podstawie propozycji firm, jak i rekomendacji Biura Infrastruktury i Architektury.
Po podpisaniu umowy wykonawca będzie miał do 36 miesięcy na realizację inwestycji.
W związku z budową stacji zlikwidowane mają zostać cztery istniejące miejsca postojowe, co wzbudziło zastrzeżenia niektórych mieszkańców. Pojawiają się głosy, że ograniczenie dostępności parkingów może być problematyczne dla użytkowników pojazdów spalinowych.
Rozwój infrastruktury i potrzeby mieszkańców
Według raportów Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych i Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności w ciągu ostatniego roku liczba punktów ładowania w Polsce wzrosła o 44%. W Warszawie tempo rozwoju jest równie szybkie, ale rosnące zapotrzebowanie na infrastrukturę ładowania, zwłaszcza w zabudowie wielorodzinnej, stawia przed miastem dodatkowe wyzwania. Wiele osób nie ma dostępu do garaży z możliwością prywatnego ładowania, dlatego dostępność publicznych stacji jest kluczowa dla dalszego rozwoju elektromobilności.
Elastyczność i skala – zalety nowego modelu
Nowy model współpracy Warszawy z operatorami prywatnymi ma na celu zwiększenie elastyczności i przyspieszenie rozbudowy infrastruktury. Choć wiąże się to z koniecznością przeprowadzania przetargów i koordynacji z planami zagospodarowania przestrzennego, rozwiązanie to umożliwia miastu szybsze reagowanie na potrzeby rynku i użytkowników pojazdów elektrycznych.
Katarzyna Poprawska-Borowiec
katarzyna.borowiec@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.
Według nowelizacji przepisów o której czytałam na blogu Lenergizee, od nowego roku każdy parking liczący więcej niż 20 miejsc musi mieć ładowarki. Dotyczy to też osiedli, więc lawinowy wzrost liczby punktów ładowania nie jest przypadkiem.