Czerwiec z rekordem pod względem rejestracji elektryków

W ostatnich miesiącach w Polsce notujemy wzrost rejestracji samochodów elektrycznych. Czerwiec jako kolejny miesiąc z rzędu pod tym względem okazał się rekordowy. Udział samochodów elektrycznych w sprzedaży nowych aut był prawie trzykrotnie wyższy niż pod koniec 2024 r.
Poziom rejestracji samochodów elektrycznych w Polsce co miesiąc raportują w ramach Licznika Elektromobilności Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) i Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności (PSNM).
Ostatnie miesiące okazały się rekordowe, jeśli chodzi o dotychczasową skalę rejestracji elektrycznych pojazdów osobowych, dostawczych i ciężarowych. W maju liczba rejestracji elektryków wyniosła 3458, co pobiło rekord z kwietnia. Z najnowszych danych wynika, że w czerwcu zarejestrowano jeszcze więcej pojazdów na prąd – łącznie 4538. Oznacza to nowy miesięczny rekord rejestracji pojazdów elektrycznych w naszym kraju.
Znaczący wzrost w pierwszym półroczu 2025
Z danych opublikowanych przez PZPM i PSNM wynika, że przez pierwsze pół roku 2025 r. liczba całkowicie elektrycznych osobowych i użytkowych samochodów w naszym kraju zwiększyła się w sumie o 18 553. To wynik aż o 51% lepszy niż w osiągnięty w analogicznym okresie 2024 r.
Na koniec czerwca całkowita liczba samochodów elektrycznych w Polsce sięgnęła już 98 813 (w maju było ich 94 275). Takie tempo rejestracji tych pojazdów pozwala oszacować, że przekroczenie poziomu 100 tys. zarejestrowanych elektryków realne jest już wkrótce.
Całkowita liczba osobowych samochodów napędzanych wyłącznie lub częściowo energią elektryczną (posiadających opcję ładowania z gniazdka) wyniosła w Polsce na koniec czerwca 178 631 (na koniec maja – 170 713). W tym całkowicie elektrycznych osobówek było 89 605, a ładowanych z gniazdka osobowych hybryd typu plug-in – 89 026.

Ponad 1,5 tys. zeroemisyjnych autobusów
Autorzy Licznika Elektromobilności odnotowują, że na koniec czerwca w naszym kraju było łącznie 1583 zeroemisyjnych autobusów. Wśród nich było 1481 autobusów elektrycznych oraz 100 wodorowych.
Liczba rejestracji zeroemisyjnych autobusów w pierwszym półroczu 2025 r. odnotowała spadek i wyniosła 111 wobec 124 pojazdów tego typu zarejestrowanych w analogicznym okresie przed rokiem.
Więcej aut wodorowych
PZPM i PSNM odnotowują także wzrost liczby samochodów osobowych zasilanych wodorem. Na koniec czerwca takich pojazdów w Polsce zarejestrowanych było 528. W tym 203 auta wodorowe zostały zarejestrowane w pierwszym półroczu wobec zaledwie 31 rejestracji wodorowych osobówek wykonanych w analogicznym okresie 2024 r.
Ponad 10 tys. ogólnodostępnych punktów ładowania
Z najnowszych danych PZPM i PSNM wynika, że na koniec pierwszego półrocza została przekroczona bariera 10 tys. punktów ładowania samochodów elektrycznych. Pod koniec czerwca 2025 r. w Polsce funkcjonowało 10 255 ogólnodostępnych punktów ładowania elektryków. Wśród nich 33% stanowiły szybkie punkty ładowania prądem stałym (DC), a 67% – wolne punkty prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW.
Na uruchomionych w Polsce ogólnodostępnych stacjach ładowania dominują złącza Typu 2, stosowane w przypadku 59% punktów ładowania. Mniej jest ładowarek wykonanych w standardzie CCS (31%) oraz ładowarek CHAdeMO (9%). Ładowarki Tesli mają udział na poziomie 1%.
Potrzeba dalszego wsparcia i rozszerzenia programów dopłat
Jak podkreśla Jan Wiśniewski, dyrektor Centrum Badań i Analiz PSNM, mimo że czerwiec przyniósł rekord w udziale rynkowym samochodów elektrycznych, Polska wciąż pozostaje daleko w tyle za średnią unijną, która jest ponad dwukrotnie wyższa. Dlatego za istotne uznaje dalsze wsparcie finansowe po wygaśnięciu programu NaszEauto w połowie przyszłego roku.
Jedną z propozycji kontynuacji wsparcia jest tzw. leasing społeczny, zaproponowany przez PSNM w ramach konsultacji nad krajowym planem społeczno-klimatycznym. Ten dokument ma decydować o sposobie wydatkowania środków z Funduszu Społeczno-Klimatycznego (FSK), który ma wspierać kraje UE w ograniczaniu skutków społecznych transformacji energetycznej – w tym m.in. rosnących kosztów transportu wynikających z wdrożenia nowego systemu handlu emisjami ETS2.
Proponowany leasing społeczny zakłada pełne dofinansowanie opłaty wstępnej oraz niską miesięczną ratę – na poziomie 300–400 zł. To realne wsparcie dla osób, które dziś nie mogą sobie pozwolić na zakup auta elektrycznego. Program doskonale wpisuje się w cele FSK i zwiększa dostępność transportu zeroemisyjnego. Podobne rozwiązanie z powodzeniem działa już we Francji
– podkreśla Jan Wiśniewski.
Z kolei Jakub Faryś, prezes PZPM, zwraca uwagę na znaczenie obecnych programów dofinansowania rynku aut elektrycznych w Polsce, takich jak uruchomiony z Krajowego Planu Odbudowy system dopłat, który znacząco wpłynął na zwiększenie rejestracji zeroemisyjnych samochodów. Zgodnie z zapowiedziami Ministerstwa Klimatu i Środowiska planowana jest rewizja listy beneficjentów, co może umożliwić zakup elektrycznych aut dostawczych również osobom fizycznym i małym przedsiębiorcom.
Obecnie trwają rozmowy dotyczące potencjalnego rozszerzenia programu na firmy, co jednak wymaga jeszcze uzgodnień z Komisją Europejską.
Jak podkreślają przedstawiciele PZPM, dalszy rozwój elektromobilności w Polsce będzie w dużej mierze zależał od dostępności wsparcia oraz rozwoju infrastruktury ładowania.
Katarzyna Poprawska-Borowiec
katarzyna.borowiec@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.
U mnie w rodzinie w ciągu 2 miesięcy przybędą 3 eleltryki: moja żona czeka na dostawę, szwagier i teściu właśnie zamawiają. Wszyscy wkurzeni na oddawanie prądu do sieci za darmo.
Liczba elektrycznych samochodów i autobusów powinna zwiększać się w szybszym tępie. Dzięki temu bedzie czystsze powietrze w naszych miastach.