Polski E-BUS w programie wycenianym na 2,3 mld zł

Polski E-BUS w programie wycenianym na 2,3 mld zł
Autobus elektryczny Ursus Ekovolt. Fot. Ursus

Konsorcjum „Polski E-BUS” przystępuje do ogłoszonego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju programu wsparcia bezemisyjnego transportu, dzięki któremu do 2023 roku do polskich miast ma trafić tysiąc bezemisyjnych autobusów.

Program NCBR pt. „Bezemisyjny transport publiczny” ma być realizowany w formule tzw. partnerstwa innowacyjnego. To tryb w ustawie o zamówieniach publicznych, w którym państwo występuje w roli inteligentnego zamawiającego, kreującego nowy rynek dla nowatorskich produktów.

Jak ocenia Ursus Bus, w taką formułę współpracy wpisuje się projekt nowego w pełni polskiego autobusu elektrycznego, który będzie pojazdem modułowym z możliwością wymienności rożnych rodzajów magazynów energii. Kolejną innowacją będzie możliwość jazdy autonomicznej na poziomie 3 SAE co najmniej w obrębie zajezdni.

REKLAMA

Efektem programu „Bezemisyjny transport publiczny” ma być opracowanie i dostarczenie innowacyjnych, bezemisyjnych pojazdów kategorii M3, w kategoriach długości 10m, 12m, 18m. Każdy pojazd ma być nowy i dopuszczony do ruchu drogowego oraz posiadać możliwość ładowania prądem zmiennymi i stałym według standardu Combined Charging System. Szacowana wartość tego programu to 2,308 mld zł.

Chcemy, aby pojazdy powstałe w ramach tego projektu były innowacyjne i zaawansowane technologicznie. Czeka nas nie tylko rewolucja związana z rodzajem napędu, ale również rewolucja zarządzania miejską flotą autobusów. Co najważniejsze, przygotowywany model autobusu będzie wyrazem polskiej myśli technologicznej. To będzie wizytówka polskiej przedsiębiorczości – komentuje Marek Pol, prezes zarządu spółki Ursus Bus, która jest liderem projektu.

REKLAMA

Umowę założycielską konsorcjum „Polski E-BUS” podpisano w czerwcu 2017 r. Oprócz Ursus Bus SA – lidera konsorcjum – w jego skład wchodzą: Pol-Mot  Holding S.A., Zakład Elektroniki Przemysłowej ENIKA Sp. z o.o., BMZ Poland Sp. z o.o., Przemysłowy Instytut Motoryzacji (PIMOT), Kompozyty Sp. z o.o., SAV Studio Damian Talar, XDISC S.A., Innovative Trade and Products Strategies Sp. z o.o., Zakład Maszyn Elektrycznych EMIT S.A. oraz AIU + Sp. z o.o. 

Konsorcjum „Polski E-BUS” przystąpi do  programu w rozszerzonym składzie, gdyż do dotychczasowych firm wchodzących w skład konsorcjum dołączył kolejny podmiot – ITM Poland. Spółka będzie odpowiadać za rozwiązania technologiczne wpływające na optymalizację kosztów eksploatacyjnych pojazdu.

Ciągły monitoring oferowany przez ITM Poland ma umożliwić optymalizację zużycia paliwa lub energii, co zmniejszy koszty eksploatacji autobusu. Kierowcy mają otrzymać bieżący dostęp do najważniejszych informacji i dzięki temu otrzymają wiedzę, w jaki sposób najefektywniej prowadzić pojazd. Natomiast właściciele taboru mają skuteczniej zarządzać całą flotą i optymalizować koszty.  

Odpowiedni monitoring pracy silnika i warunków panujących na drodze pozwala wybrać optymalny tryb jazdy, tak aby ograniczyć nadmierne zużycie energii. Kierowca mając dostęp do dużej ilości danych będzie w stanie modelować pracę autobusu tak, aby jego funkcjonowanie było jak najbardziej ekonomiczne. Wprowadzane rozwiązania pozwolą zmniejszyć ilość środków przeznaczanych na komunikację miejską, a są to środki publiczne gromadzone przez nas wszystkich – mówi Piotr Olesiński, prezes firmy ITM Poland.

red. gramwzielone.pl