Skandynawskie stolice połączy sieć ultraszybkich ładowarek
Fiński koncern energetyczny Fortum rozpoczął budowę systemu ultraszybkich stacji ładowania samochodów elektrycznych na trasie między stolicami Norwegii, Szwecji i Finlandii.
Pierwszą ze stacji uruchomiono właśnie na trasie między Oslo i Sztokholmem, w Nygårdskrysset, 20 km na południe od stolicy Norwegii. Cała sieć ma powstać w tym roku, a udostępnienie ultraszybkich ładowarek ma zapewnić pokonanie samochodem elektrycznym trasy między skandynawskimi stolicami w takim samym czasie jak samochodem spalinowym.
Fortum zapewnia, że skorzystanie z tej infrastruktury pozwoli naładować samochód elektryczny 7 razy szybciej niż z wykorzystaniem dostępnych na rynku szybkich ładowarek.
Ładowarki określane przez Fortum jako szybkie mogą pracować z mocą 50 kW, co umożliwia naładowanie elektryka do 80 proc. pojemności baterii w czasie około 30 minut.
Ładowarki w standardzie do 22 kW potrzebowałyby na to do 4 godzin, natomiast ultraszybkie ładowarki, które Fortum zaczyna instalować w Skandynawii, mają moc 350 kW, co umożliwia naładowanie samochodu elektrycznego w czasie około 10 minut do stanu pozwalającego na pokonanie ok. 250 km.
Pierwszą szybką stację ładowania w standardzie 50 kW Fortum postawił w Norwegii już w roku 2012. Obecnie fiński koncern posiada tam już 1,2 tys. punktów ładowania, z czego 500 działa w standardzie szybkiego ładowania.
Tylko w ubiegłym roku Norwegowie zarejestrowali 33 tys. samochodów napędzanych wyłącznie energią elektryczną, a także 29,1 tys. hybryd typu plug-in. Udział w rynku tych pierwszych wyniósł 20,8 proc., a drugich – 18,3 proc.
Obecnie w Norwegii działa w sumie ok. 8,3 tys. publicznie dostępnych, standardowych punktów ładowania, a także ok. 2 tys. szybkich ładowarek.
Norwegowie chcą wycofać się ze sprzedaży aut spalinowych już w roku 2025.
Szwedzi w ubiegłym roku zarejestrowali 4,2 tys. samochodów elektrycznych oraz 15,8 tys. hybryd ładowanych z gniazdka. Udział w ogólnej liczbie rejestracji wyniósł odpowiednio 1,1 proc. i 4,1 proc. Na koniec 2017 r. w Szwecji działało ponad 2,36 tys. publicznie dostępnych standardowych stacji ładowania oraz 2,37 tys. szybkich ładowarek.
Natomiast Finowie w ubiegłym roku zarejestrowali niewiele ponad 500 aut napędzanych wyłącznie energią elektryczną oraz ponad 2,5 tys. hybryd ładowanych z gniazdka. Kierowcy aut elektrycznych w tym kraju mogą na razie korzystać z ponad 700 standardowych, publicznych punktów ładowania oraz ponad 240 szybkich ładowarek.
red. gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.