Toyota I NREL opracowują system ogniw paliwowych na skalę megawatów
![Toyota I NREL opracowują system ogniw paliwowych na skalę megawatów](https://cdn.gramwzielone.pl/wp-content/uploads/post/108738/d-108738-mid_rect-63e142fe5cbdb-Toyota11.png)
Toyota Motor North America oraz Narodowe Laboratorium Energii Odnawialnej (NREL) współpracują w celu zaprojektowania, zainstalowania i oceny pracy systemu wytwarzania energii bazującego na ogniwach paliwowych Toyoty. Wartość projektu przekracza 6,5 mln dolarów, a jego realizacja ma być kolejnym krokiem na drodze rozwoju technologii wodorowych.
Wspólny projekt Toyoty i NREL ma być prowadzony przez 3 lata. Częściowe finansowanie zapewniło Biuro Technologii Wodorowych i Ogniw Paliwowych Departamentu Energii (DOE), będące częścią Biura Efektywności Energetycznej i Energii Odnawialnej DOE.
W ramach współpracy firmy wybudują system o mocy 1 MW integrujący wiele modułów ogniw paliwowych Toyoty, tworząc stacjonarny system zasilania, który ma stanowić alternatywę dla powszechnie stosowanych generatorów.
System wytwarzania energii z ogniw paliwowych z membraną wymiany (PEM) ma powstać w kampusie Flatirons firmy NREL w Arvadzie w stanie Kolorado.
Udział Toyoty w projekcie
Zadaniem Toyoty będzie dostarczenie modułów ogniw paliwowych oraz systemu sterowania i zarządzania pracą poszczególnych modułów w celu maksymalizacji wydajności i wydłużenia żywotności całego systemu. Toyota w swoim zakresie odpowiedzialności projektowej będzie współpracować również z integratorem systemów Telios.
– Zastosowanie naszych modułów we wdrożeniach tej wielkości pokazuje skalowalność technologii ogniw paliwowych Toyoty, niezależnie od tego, czy jest to pojedynczy moduł ogniwa paliwowego dla jednego pojazdu pasażerskiego, czy wiele systemów połączonych w celu zasilania sprzętu o dużej wytrzymałości – powiedział Christopher Yang, wiceprezes grupy ds. rozwoju biznesu, ogniw paliwowych Toyota.
Testy NREL
Narodowe Laboratorium Energii Odnawialnej przeprowadzi testy całego systemu, przesuwając jego granice operacyjne i badając go w warunkach skrajnych w celu identyfikacji ograniczeń wydajności i czynników powodujących przyspieszoną degradację. NREL oceni również efektywność integracji systemu ogniw paliwowych o mocy 1 MW z systemami magazynowania energii oraz pozostałymi zielonymi źródłami wytwórczymi, takimi jak fotowoltaika oraz wiatraki.
– Będziemy badać skalowanie systemów ogniw paliwowych PEM do stacjonarnego wytwarzania energii, aby zrozumieć, jakie są wyzwania związane z wydajnością, trwałością i integracją systemu – powiedział Daniel Leighton, inżynier badawczy NREL i główny badacz projektu.
Ogromny projekt wodorowy
Współpraca Toyoty i NREL oraz jej efekt – w postaci 1-MW systemu ogniw paliwowych – jest częścią większego projektu wodorowego w skali megawatów, nazwanego Advanced Research on Integrated Energy Systems (ARIES). Ma on być przeprowadzony i uruchomiony w kampusie Flatirons należącym do NREL.
Projekt ARIES obejmuje m.in. elektrolizer PEM (wykorzystujący polimerową membranę do wymiany protonów) o mocy 1,25 MW oraz system magazynowania wodoru o pojemności 600 kg. Całość stanowi platformę do demonstracji bezpośredniej produkcji wodoru ze źródeł odnawialnych i obejmuje magazynowanie oraz produkcję energii i integrację systemu z siecią w skali megawatów.
Według zapowiedzi Toyoty 1-MW system ogniw paliwowych zostanie zainstalowany jeszcze przed zimą, a cały zintegrowany system ARIES ma zostać oddany do użytku na koniec 2022 roku.
Radosław Błoński
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.