REKLAMA
 
REKLAMA

Pierwszy w pełni elektryczny samolot Bristell Energic trafi do szkół lotniczych

Pierwszy w pełni elektryczny samolot Bristell Energic trafi do szkół lotniczych
Fot. H55 Anna Pizzolante, www.bristell.com

Czeski producent dwumiejscowych samolotów szkoleniowych, BRM Aero, oraz szwajcarski producent elektrycznych systemów napędowych, H55, zapowiedzieli komercjalizację samolotu B23 Energic – pierwszego w pełni elektrycznego samolotu w kategorii lotnictwa ogólnego CS-23.

Równolegle z zapowiedzianą komercjalizacją na pełną skalę zaplanowano pierwsze dostawy samolotów z elektrycznym napędem do wybranej grupy klientów. Odbędą się one na początku przyszłego roku. BRM Aero przyjmuje obecnie zamówienia na samolot w przedsprzedaży.

Oferta specjalna rozszerzona została na pierwsze 20 samolotów dla szkół lotniczych, które chcą wdrożyć w pełni elektryczne i ekologiczne rozwiązanie do szkolenia pilotów. Dzięki złożeniu zamówienia w przedsprzedaży klienci nie tylko staną się pionierami lotnictwa elektrycznego, ale także skorzystają ze specjalnych warunków dla klientów składających pierwsze zamówienia na rynku.

REKLAMA

Certyfikat EASA

BRM Aero i H55 oczekują jeszcze na zakończenie procesu certyfikacji samolotu przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA). Model samolotu Bristell B23 o napędzie spalinowym ma już stosowny certyfikat i jest używany w wielu szkołach lotniczych. Także sama technologia napędu i akumulatory H55 po uzyskaniu certyfikacji produkcyjnej i projektowej uzyskały akceptację EASA. Jest to znaczący krok w kierunku formalnej certyfikacji całego elektrycznego układu napędowego H55 w kategorii lotnictwa ogólnego CS 23, która obejmuje silnik, sterownik silnika, zestawy akumulatorów i systemy zarządzania energią.

Jak zapewniają producenci, B23 Energic oferuje niezrównane osiągi, wydajność i zrównoważony rozwój środowiska. Dzięki maksymalnej masie startowej wynoszącej 850 kg, wytrzymałości wynoszącej 60 minut (plus rezerwa) oraz godzinnemu czasowi ładowania (w zależności od warunków środowiskowych i dostępnego prądu) zapewnia niższe koszty eksploatacji, a także elastyczność modernizacji akumulatorów po zakończeniu ich użytkowania w samolocie.

Zrównoważona przyszłość lotnictwa

Martin Bristela, dyrektor generalny BRM Aero, uważa, że współpraca obu firm stanowi kamień milowy w misji oferowania innowacyjnych i przyjaznych dla środowiska rozwiązań zarówno dla lotnictwa szkoleniowego, jak i pasażerskiego. – Z niecierpliwością czekamy na dostarczenie B23 Energic klientom, którzy podzielają naszą pasję do zrównoważonego rozwoju i najnowocześniejszych technologii.

Martin Larose, dyrektor generalny H55, uważa, że samolot B23 Energic, który wkrótce wkroczy w fazę komercyjną, jest nie tylko produktem, ale także katalizatorem rewolucji w lotnictwie. – Dzięki B23 Energic oferujemy nie tylko czystszy i wydajniejszy samolot szkoleniowy, ale rozpoczynamy nową erę zrównoważonych lotów. Jest to świadectwo naszej wspólnej wizji przyszłości, w której lotnictwo będzie nie tylko bardziej ekologiczne, ale także bardziej dostępne i innowacyjne.

REKLAMA

Prezentacja samolotu B23 Energic i lot pokazowy odbyły się na trwających właśnie najważniejszych europejskich targach lotnictwa ogólnego, sportów lotniczych i lotnictwa biznesowego – Aero 24 we Friedrichshafen. Samolot, lecąc ze Szwajcarii, w dniach poprzedzających 30. edycję tych międzynarodowych targów wykonał loty demonstracyjne i pasażerskie.

André Borschberg, prezes wykonawczy H55 podkreśla, że BRM był jednym z pierwszych klientów firmy. – To partnerstwo stanowi ogromny krok w kierunku urzeczywistnienia lotnictwa elektrycznego, a także podkreśla nasze wspólne zaangażowanie na rzecz zrównoważonej przyszłości lotnictwa. Te elektryczne trenażery utorują drogę do rozwoju większych samolotów elektrycznych potrzebnych do dekarbonizacji transportu powietrznego.

Od lotu dookoła świata do H55

André Borschberg był jednym z dwóch pilotów, którzy w 2016 roku uczestniczyli w pionierskim przelocie dookoła świata samolotem napędzanym wyłącznie energią słoneczną. Więcej na ten temat w artykule: Solar Impulse przechodzi do historii. „To dopiero początek”

 

 

Katarzyna Poprawska-Borowiec

katarzyna.borowiec@gramwzielone.pl

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.

REKLAMA
Komentarze

Brak komentarzy
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA