Ogniwa Sharpa o sprawności 34 proc. zasilą hybrydę Toyoty

Japoński instytut NEDO, a także koncerny Sharp i Toyota ogłosiły współpracę, w ramach której przeprowadzą testy mające wykazać potencjał wykorzystania ogniw fotowoltaicznych do zasilania samochodów. Toyota sprzedaje już hybrydy ładowane z ogniw PV, ale nowa koncepcja ma dać dużo większe możliwości.
Pod koniec tego miesiąca japońskie firmy rozpoczną testy na drogach publicznych i będą oceniać skuteczność zwiększenia zasięgu i oszczędność paliwa w autach wyposażonych w ogniwa fotowoltaiczne o wysokiej sprawności.
W tym celu zostaną wykorzystane ogniwa wielozłączowe marki Sharp, w których zastosowane będą warstwy fosforku indu galu (InGaP), arsenku galu (GaAs) i arsenku indu galdlium (InGaAs) i których sprawność ma przekraczać 34 proc.
Opracowanie wysokosprawnego ogniwa to efekt projektu prowadzonego przez NEDO, w którym przewidziano zmniejszenie kosztu produkcji energii z fotowoltaiki do 7 jenów/kWh, czyli do około 0,24 zł/kWh.
Toyota zainstalowała dostarczone przez Sharpa ogniwa na dachu, masce, tylnej klapie i innych częściach Priusa Plug-in Hybrid i tak powstał samochód demonstracyjny, przeznaczony do prób na drogach publicznych.
Japończycy planują przeprowadzenie prób w różnych warunkach jazdy m.in. w Toyota City, w prefekturze Aichi, a także w Tokio.
Dzięki zwiększeniu wydajności ogniw fotowoltaicznych oraz zwiększeniu ich powierzchni, osiągnięto generowaną moc około 860 W, czyli około 4,8 razy większą w porównaniu z mocą generowaną z ogniw PV stosowanych już w seryjnych modelach Prius Plug-in Hybrid.
Oprócz znacznego zwiększenia produkcji energii elektrycznej, samochód testowy ma wykorzystywać system, który ładuje akumulator zarówno podczas parkowania pojazdu, jak i podczas jazdy, co ma skutkować znaczną poprawą „elektrycznego” zasięgu hybrydowego Priusa, a więc i większą oszczędnością paliwa.
Informacje zebrane podczas testsów, w tym moc generowana przez ogniwa fotowoltaiczne i poziom naładowania akumulatora trakcyjnego, zostaną wykorzystane do opracowania pokładowego, solarnego systemu ładowania w seryjnie produkowanych Priusach.
Toyota udostępni wyniki badań firmom NEDO i Sharp. Współfinansowany przez NEDO Komitet ds. Strategii Pojazdów zasilanych Energią Fotowoltaiczną oceni korzyści ze stosowania panelu baterii słonecznych w oparciu o poziom redukcji emisji CO2 i inne czynniki, jak np. konieczna liczba doładowań pojazdu.
W dotychczas oferowanej na rynku „fotowoltaicznej” wersji modelu Prius Plug-in stosowane są ogniwa o łącznej mocy 180 W, których sprawność wynosi 22,5 proc.
W ciągu dnia ogniwa stosowane w seryjnym modelu Prius pozwalają w czasie parkowania na dostarczenie energii wystarczającej do przejechania do 6,1 km, natomiast w nowej, testowej wersji, którą sprawdzi Toyota, dzienne ładowanie w czasie postoju ma umożliwić przejechanie w trybie elektrycznym nawet 44,5 km.
Ponadto seryjny model Prius Plug-in Hybrid ładuje swój akumulator trakcyjny z fotowoltaiki jedynie podczas postoju pojazdu. Natomiast samochód demonstracyjny wykorzysta system, który doładowuje baterię podczas jazdy.
Ogniwa w dotychczasowym „solarnym” Priusie w czasie jazdy mogą dostarczać energię tylko do akumulatora pomocniczego, który jest wykorzystywany np. do zasilenia nawigacji.
Z kolei w nowym, demonstracyjnym pojeździe praca ogniw w czasie jazdy w skali dnia ma pozwolić na doładowanie samochodowej baterii, zwiększając elektryczny zasięg do 56,3 km.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.