Tylko 2 proc. klientów niezadowolonych z instalacji PV

Taki jest wniosek badania opinii wykonanego na zlecenie działającej na rynku fotowoltaicznym firmy Sunday Polska. Jakie jeszcze wnioski płyną z odpowiedzi uzyskanych za pośrednictwem ankiety?
W grupie 1044 osób remontujących domy jednorodzinne, które udzieliły odpowiedzi w badaniu wykonanym dla Sunday Polska, wynika, że 3 z 10 miało zamontowaną instalację fotowoltaiczną. Wśród tych, które jeszcze nie posiadały fotowoltaiki, 61 proc. planowało taką inwestycję w niedalekiej przyszłości. Niecałe 9 proc. osób nie posiadało fotowoltaiki i zadeklarowało, że nie planuje instalacji.
Właściciele domów jednorodzinnych z fotowoltaiką w zdecydowanej większości pozytywnie ocenili jej posiadanie: 3/4 z nich dobrze lub bardzo dobrze ocenia funkcjonowanie instalacji fotowoltaicznej. Co ważne, średnia wszystkich ocen wyniosła aż 4,1 w pięciostopniowej skali. Jedynie 2 proc. ankietowanych uznało, że nie jest zadowolonych z efektów inwestycji w energię ze słońca.
W badaniu wykonanym na zlecenie Sunday Polska zapytano respondentów o ich osobiste motywacje, którymi kierowali się, decydując się na instalację fotowoltaiki – z uzyskanych odpowiedzi wynika, że 6 na 10 zainstalowało fotowoltaikę ze względu na oszczędności. Dla co czwartego badanego główną motywacją jest ekologia, a dla 14 proc. możliwość skorzystania z dotacji do inwestycji w zieloną energię.
Wysoki poziom zadowolenia z użytkowania instalacji fotowoltaicznej wynika głównie z obniżenia comiesięcznych rachunków za energię elektryczną. Według badanych, wysokość rachunków za prąd spadła dzięki fotowoltaice średnio aż o 65 proc. Przynajmniej o połowę obniżyło swoje rachunki 74 proc. badanych.
– Coraz więcej naszych klientów dostrzega potencjał energii słonecznej jako odpowiedź na wciąż rosnące koszty energii elektrycznej. Panele fotowoltaiczne gwarantują uzyskanie niezależności od dostawcy prądu, zwłaszcza w kontekście przyszłych opłat: czy to taryfowych, czy mocowych. Niewątpliwie rosnące zainteresowanie fotowoltaiką związane jest z coraz wyższymi kosztami konwencjonalnej energii – komentuje Lidia Kłosowska, dyrektor komunikacji, marketingu i wsparcia sprzedaży w Sunday Polska.
Przyszłych inwestorów zainteresowanych inwestycją w PV zapytano o to, co stanowi największą przeszkodę w inwestycji w fotowoltaikę. Ponad połowa właścicieli domów (54 proc.) wskazała, że są to koszty instalacji fotowoltaicznej. Dla połowy z tych osób dodatkową zachętę do inwestycji w zieloną energię stanowi możliwość uzyskania dofinansowania
Badanie zostało zrealizowane przez instytut badawczy ASM – Centrum Badań i Analiz Rynku w terminie 1-12 luty 2021 r. na próbie N = 1 044 dorosłych Polaków remontujących własne domy jednorodzinne. Badanie miało zasięg ogólnopolski i zostało przeprowadzone techniką CAWI (ankieta internetowa).
Sunday Polska specjalizuje się w montażu instalacji fotowoltaicznych i pomp ciepła dla klientów indywidualnych i przedsiębiorstw. Do tej pory firma zrealizowała 10 tys. instalacji PV składających się niemal z 180 tys. paneli PV o łącznej mocy 60 MW.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.