Nowe ładowarki przy drogach szybkiego ruchu. Gdzie naładujemy elektryka?

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje rozbudowę infrastruktury dla pojazdów elektrycznych na terenie całej Polski. W ramach ogłoszonego przetargu, który obejmuje dzierżawę terenów pod budowę stacji ładowania, szybkie ładowarki mają powstać na 31 Miejscach Obsługi Podróżnych zlokalizowanych przy autostradach i drogach ekspresowych.
Przetarg dotyczy budowy Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP) zlokalizowanych przy autostradach A1, A2 i A4 oraz drogach ekspresowych S3, S7, S8, S17, S19 i S61. Zgłosiło się siedem firm. Pięciu oferentów zadeklarowało gotowość realizacji inwestycji na wszystkich 31 lokalizacjach. Takie oferty złożyły firmy: Fastned, Ekoen, Greenway Polska oraz konsorcja Tesla Poland z Tesla Germany i Brand Rock z Plus International.
Z kolei Tauron Nowe Technologie oraz konsorcjum Allego Poland i Allego przedstawiły oferty na wybrane lokalizacje. Oferty są obecnie analizowane.
Dla aut osobowych i ciężarowych
W ramach 20-letnich umów dzierżawcy będą zobowiązani do budowy oraz obsługi stacji ładowania zarówno dla samochodów osobowych, jak i ciężarowych. Minimalne wymagania obejmują cztery punkty ładowania dla aut osobowych o łącznej mocy 600 kW (w tym dwa o mocy co najmniej 150 kW) oraz dwa punkty dla pojazdów ciężarowych, każdy o mocy 350 kW. Dla pojazdów ciężarowych docelowa minimalna łączna moc to 3600 kW.
W przypadku zwiększonego zapotrzebowania możliwe będzie rozbudowanie infrastruktury.
Gdzie staną szybkie ładowarki?
Nowe stacje ładowania powstaną m.in. przy trasach A1, A2, A4 oraz drogach ekspresowych S3, S7, S8, S17, S19 i S61. Pełna lista obejmuje następujące lokalizacje:
- A1 – Starcza, Gorzelanka, Wierzchowisko (woj. śląskie)
- A2 – Ciosny (woj. łódzkie)
- A4 – Krajków, Prószków, Paszczyna, Chotyniec, Hruszowice (woj. dolnośląskie, opolskie, podkarpackie)
- S3 – Lisiny, Przybiernów (woj. lubuskie, zachodniopomorskie)
- S7 – Zbójecka Góra, Pepłowo (woj. małopolskie, mazowieckie)
- S8 – Ochędzyn, Niwiska (woj. łódzkie)
- S17 – Niwa Babicka (woj. lubelskie)
- S19 – Kamień, Janów Lubelski (woj. podkarpackie, lubelskie)
- S61 – Górki, Niekrasy (woj. podlaskie, warmińsko-mazurskie).
Wyjątkiem będzie MOP Zbójecka Góra na trasie S7, gdzie minimalna łączna moc stacji wyniesie 1500 kW (w tym jeden punkt ładowania o min. mocy 350 kW).
Kolejne plany inwestycyjne
GDDKiA planuje także budowę ładowarek o mocy co najmniej 300 kW na siedmiu MOP-ach już wyposażonych w stacje paliw i oferujące usługi gastronomiczne. Inwestycje te mają zostać zrealizowane do końca 2025 r. i obejmą:
- A2 – Ostrów Kania (woj. mazowieckie)
- S6 – Kamień (woj. pomorskie)
- S19 – Obroki (woj. lubelskie)
- S17 – Pilawa (woj. mazowieckie).
W planach jest również ogłoszenie przetargów na dzierżawę 48 kolejnych MOP-ów z funkcją komercyjną, gdzie oprócz stacji paliw i gastronomii będzie można zbudować także stacje ładowania, zgodne z wymogami unijnego rozporządzenia AFIR.
Zgodnie z tymi regulacjami MOP-y na sieci bazowej TEN-T muszą być wyposażone w cztery punkty o docelowej łącznej mocy 600 kW (w tym co najmniej dwa punkty po 150 kW) dla aut osobowych. Dla ciężarówek docelowa min. łączna moc to 3600 kW, w tym dwa punkty ładowania o mocy min. 350 kW. Dla MOP-ów na sieci kompleksowej TEN-T docelowa min. łączna moc ładowania to 1500 kW (w tym jeden punkt ładowania o min. mocy 350 kW).
Katarzyna Poprawska-Borowiec
katarzyna.borowiec@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.
W myśl nowych przepisów stacje ładowania są obowiązkowe na parkingach powyżej 20 miejsc ale też na osiedlach tych nowych gdzie jest więcej niż 10 miejsc. Będzie teraz bardzo dużo ładowarek wszędzie, ale czytałem na blogu lenergizee że są już polskie ładowarki które łatwo można zamontować w dowolnym miejscu więc raczej nie jest to jakiś problematyczna zmiana przepisów