REKLAMA
 
REKLAMA

Transporty sieci budowlano-dekoracyjnej pojadą na paliwie z odpadów

Transporty sieci budowlano-dekoracyjnej pojadą na paliwie z odpadów
fot. Leroy Merlin

Sieć sklepów dołączy do pionierów wdrażania paliwa HVO100 w transporcie w Polsce. Biopaliwo nie wymaga modyfikowania floty pojazdów, co wpływa korzystanie na czas i koszty wdrożenia takiego rozwiązania.

Leroy Merlin zamierza w 2025 r. realizować około 7% dostaw przy użyciu paliwa HVO100 (Hydrotreated Vegetable Oil). Na początku pierwszego kwartału 2026 r udział ten ma wzrosnąć do 11,5%.

Firma podkreśla, że stosowanie paliwa HVO w transporcie pozwala na osiągnięcie redukcji emisji dwutlenku węgla (CO2) nawet o 90% w porównaniu do tradycyjnego oleju napędowego, co mają potwierdzać wyniki testów i badań.

REKLAMA

W Leroy Merlin Polska od lat podejmujemy działania redukujące wpływ procesów logistycznych na środowisko. Podstawowym jest oczywiście ciągła poprawa efektywności transportu, optymalizacja tras i wypełnień – współpracujemy na bieżąco z naszymi partnerami w tym zakresie. Jednocześnie wciąż poszukujemy nowych rozwiązań z potencjałem dekarbonizacyjnym i pojazdy z wykorzystaniem biopaliwa HVO w miejsce oleju napędowego to kolejny przykład – mówi podkreśla Rafał Kowalik, dyrektor Supply Chain w Leroy Merlin Polska.

Paliwo rekomendowane przez producentów ciężarówek

Projekt wdrożenia paliwa HVO100 Leroy Merlin realizuje we współpracy z firmą Raben Transport, która testuje biopaliwo od lutego 2024 r. Firma planuje, że do 2025 r. 10% jej floty będzie korzystać z niskoemisyjnych rozwiązań. Do zrealizowania tej strategii kluczowe są własne stacje tankowania HVO100 – pierwszą Raben uruchomił w listopadzie 2024 r.

Wdrożenie biopaliwa na potrzeby Leroy Merlin ma być tym łatwiejsze, że rozwiązanie to nie wymaga modyfikowania floty pojazdów.

HVO100 jest rekomendowane przez czołowych producentów ciężarówek do stosowania w tradycyjnych silnikach wysokoprężnych jako zamiennik zwykłego diesla. Można go używać bez konieczności adaptacji silnika w większości aut spełniających normę emisji spalin EURO 6, nie są potrzebne dodatkowe inwestycje w wymianę floty – podkreśla Joanna Górna, Key Account Manager w Raben Transport.

REKLAMA

Przedstawicielka firmy dodaje, że dzięki tankowaniu pojazdów paliwem HVO100 wytworzonym z odpadów korzyści są podwójne. To z jednej strony obniżenie emisyjność przy zachowaniu parametrów jazdy, z drugiej zaś wykorzystanie odpadów, które zostałyby po prostu zutylizowane.

HVO100 jest biopaliwem wytwarzanym z olejów roślinnych i tłuszczów zwierzęcych, certyfikowanym zgodnie z europejskimi standardami zrównoważonego rozwoju. Leroy Merlin Polska zaznacza, że stosując takie biopaliwo, może się przyczynić do popularyzacji ekologicznych paliw w Polsce.

Działania dekarbonizacyjne Leroy Merlin

Transport wykorzystujący paliwo HVO to kolejny krok sieci w dążeniu do dekarbonizacji jej działalności. Na początku roku firma informowała o podpisaniu umowy PPA (Power Purchase Agreement) z deweloperem farm fotowoltaicznych Better Energy. W ten sposób Leroy Merlin Polska pozyska energię z OZE do zasilenia swoich budynków.

Kontrakt PPA przewiduje 10-letnie dostawy energii z farmy PV w Chełmnie. Na początek pokryją one 20% proc. zapotrzebowania sieci.

redakcja@gramwzielone.pl

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.

 

REKLAMA
Komentarze

Brak komentarzy
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Wywiady
Patronaty medialne