KE zgadza się na polskie ulgi dla aut elektrycznych

Komisja Europejska zgodziła się na wprowadzenie przez Polskę korzystnej amortyzacji i zwolnienia z akcyzy przy zakupie pojazdów elektrycznych.
W tym tygodniu Komisja Europejska przekazała stronie polskiej stanowisko, w myśl którego regulacje zaproponowane w przygotowanej przez Ministerstwo Energii ustawie z 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych nie stanowią pomocy publicznej i dopuszczone jest ich stosowanie.
Jak informuje Ministerstwo Energii, zgodnie z ustawą zwalnia się od akcyzy samochody osobowe napędzane energią elektryczną lub wodorem, a do 1 stycznia 2021 r. także samochody osobowe stanowiące pojazd hybrydowy.
W przypadku amortyzacji możliwe będzie stosowanie korzystnej stawki dla elektrycznych samochodów osobowych do wartości samochodu poniżej równowartości 225 tys. zł.
– To duży sukces Polski i kolejny krok na drodze do popularyzacji zeroemisyjnego transportu wśród Polaków – serwis prasowy Ministerstwa Energii cytuje wypowiedź ministra Krzysztofa Tchórzewskiego.
Szef ME przypomniał, że w najbliższym czasie Ministerstwo Energii uruchomi dla tego rynku finansowanie z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu.
Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych, która weszła w życie w lutym br., przewiduje korzyści dla użytkowników pojazdów o napędzie alternatywnym, takie jak zwolnienie z akcyzy, zwiększony odpis amortyzacyjny, darmowe parkowanie czy możliwość korzystania z buspasów.
Ustawa przewiduje także m.in. zniesienie obowiązku posiadania koncesji w celu uruchomienia stacji ładowania samochodów elektrycznych. Jednak urzędnicy ME nie uwzględnili postulatów zgłaszanych przez powstającą w Polsce branżę elektrycznej motoryzacji, która wskazywała m.in., że zaproponowane regulacje mogą doprowadzić do zamknięcia uruchomionych dotychczas stacji ładowania samochodów elektrycznych.
W ustawie nie znajdziemy natomiast większych zachęt finansowych przy zakupie samochodów elektrycznych, które są stosowane w wielu krajach Unii Europejskiej.
Kilka wpisanych do niej regulacji zacznie obowiązywać później, nawet w roku 2028 – w tym przypadku chodzi o obowiązkowy, przynajmniej 30-procentowy udział samochodów elektrycznych we flocie jednostek samorządu terytorialnego, z wyłączeniem gmin i powiatów posiadających mniej niż 50 tys. mieszkańców.
Z kolei powołanie Funduszu Niskoemisyjnego Transportu jest efektem przyjętej w połowie br. nowelizacji ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych, która zakłada wprowadzenie opłaty emisyjnej w wysokości 80 zł od 1 000 l paliw wprowadzonych na polski rynek. Środki z opłaty w 85 proc. mają trafić do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, a w 15 proc. do FNT.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.