Polskie autobusy na wodór w Niderlandach
Geldria to największa prowincja Niderlandów. Wkrótce mieszkańcy tego 2-milionowego regionu będą mogli podróżować innowacyjnymi i przyjaznymi środowisku autobusami, które zostaną wyprodukowane w fabryce Solarisa w Bolechowie pod Poznaniem.
Solaris Bus & Coach i holenderski przewoźnik Arriva Netherlands podpisali umowę na dostawę dziesięciu Solarisów Urbino 12 hydrogen. Dostawy dwunastometrowych autobusów wodorowych do prowincji Geldria zostaną zakończone w ciągu tego roku. Arriva zacznie jeździć nimi w grudniu 2021 r. w regionie Achterhoek oraz w miastach Zutphen i Apeldoorn.
Pod koniec ubiegłego roku Zarząd Prowincji Geldria ogłosił przystąpienie do europejskiego programu JIVE2 (Joint Initiative for Hydrogen Vehicles Across Europe), którego celem jest zwiększenie liczby autobusów wodorowych w transporcie publicznym, między innymi poprzez dotacje w wysokości 148 tys. euro na każdy autobus. W całej Europie zostaną przyznane dotacje na 152 autobusy.
Dziesięć 12-metrowych Solarisów napędzanych wodorem zastąpi obecne autobusy z silnikiem Diesla i łącznie pokona ponad 1 milion kilometrów rocznie. Każdy z zamówionych autobusów pomieści na swoim pokładzie 85 osób, w tym 37 na miejscach siedzących.
Solaris Urbino 12 hydrogen są zasilane energią z ogniwa paliwowego, a jedynymi produktami ubocznymi zachodzącej tam reakcji chemicznej są ciepło oraz para wodna. Energia elektryczna powstająca w procesie odwróconej elektrolizy wody jest następnie przekazywana bezpośrednio do układu napędowego, którym jest oś z elektrycznymi silnikami. Oprócz tego każdy z zamówionych autobusów zostanie wyposażony w dodatkowy magazyn energii elektrycznej – baterię Solaris High Power.
Niezbędny do zasilania autobusu wodór magazynowany jest w pojeździe Urbino 12 hydroge w postaci gazowej, w umieszczonych na dachu zbiornikach o łącznej pojemności 1560 litrów.
Wykorzystanie wodoru w transporcie publicznym jest nowością dla Arriva Netherlands. Dzięki zaangażowaniu w regularny transport regionalny Arriva planuje pokonać nowo zakupionymi autobusami rekordową liczbę kilometrów.
Warunkiem realizacji projektu JIVE2 jest to, że w okresie od grudnia 2021 r. do grudnia 2024 r. każdy autobus wodorowy przejedzie co najmniej 50 tys. kilometrów rocznie. Arriva i prowincja Geldria stawiają sobie za cel pokonanie 100 tys. kilometrów w ciągu roku. Przewoźnik przy wsparciu prowincji zobowiązał się również do uruchomienia stacji tankowania wodoru do grudnia 2021 r.
Autobusy wodorowe firmy Solaris zyskują kolejnych nabywców. Od czasu premiery Urbino 12 hydrogen w czerwcu ubiegłego roku polsko-hiszpańska firma otrzymała zamówienia łącznie na 69 pojazdów, które trafią do Holandii, Niemiec, Włoch oraz Szwecji.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.