Więcej pieniędzy na dopłaty w Moim Elektryku

Więcej pieniędzy na dopłaty w Moim Elektryku
Fot. Gramwzielone.pl (C)

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zaakceptował wniosek Banku Ochrony Środowiska o zwiększenie o 50 mln zł puli środków na dopłaty do leasingu pojazdów zeroemisyjnych. Tym samym łączna kwota do wykorzystania w tzw. ścieżce leasingowej programu Mój Elektryk wynosi już 250 mln zł.

Program Mój Elektryk, oferujący dofinansowanie zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych, zakłada dwie ścieżki: dla klientów indywidualnych oraz dla firm i organizacji.

Dotacje dla osób fizycznych obsługuje bezpośrednio NFOŚiGW, natomiast ścieżka leasingowa jest realizowana przez Bank Ochrony Środowiska od listopada 2021 roku. Dopłaty można przeznaczyć na pokrycie wkładu własnego klienta starającego się o leasing samochodu elektrycznego.

REKLAMA

Od początku realizacji programu do BOŚ wpłynęło już ponad 5700 wniosków o dotacje o łącznej wartości niemal 184 mln zł. NFOŚiGW zaakceptował dotychczas dotacje do leasingu ponad 4900 pojazdów na sumaryczną kwotę prawie 160 mln zł, z czego blisko 3800 sztuk (101 mln zł) dotyczyło samochodów osobowych, a niemal 1100 sztuk (58 mln zł) pojazdów dostawczych.

Coraz więcej środków na leasing

Pierwotnie w ramach ścieżki leasingowej programu Mój Elektryk do dyspozycji BOŚ było 20 mln zł. W marcu 2022 roku zarząd NFOŚiGW zdecydował o zwiększeniu tej puli o 80 mln zł. Następnie, pod koniec lipca ubiegłego roku, została ona zasilona dodatkowymi 100 mln zł. Dzięki ostatniej decyzji funduszu łączna wartość środków przeznaczonych na dopłaty wzrosła do 250 mln zł.

Przemysław Ligenza, prezes NFOŚiGW, podkreśla, że dostępne w Moim Elektryku dopłaty niwelują różnice kosztowe pomiędzy leasingiem pojazdu z silnikiem spalinowym a bezemisyjnym.

– Dopłaty do leasingu w programie Mój Elektryk okazały się kluczem do zainteresowania przedsiębiorców naszym wsparciem, które dla tej szczególnej grupy ma wymiar nie tylko ekonomiczny, ale również ekologiczny. Przedsiębiorcy przy wyborze pojazdów coraz częściej wybierają pojazdy zeroemisyjne, korzystając z oferty finansowej Narodowego Funduszu, ponieważ oprócz oszczędności w kosztach eksploatacji poprawiają wizerunek swojej firmy – komentuje prezes NFOŚiGW.

REKLAMA

Liczba elektryków rośnie 

Według danych Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA) na koniec 2022 roku w Polsce było zarejestrowanych łącznie 64 705 osobowych i użytkowych samochodów z napędem elektrycznym.

W tym na koniec grudnia po polskich drogach jeździło 61 570 elektrycznych samochodów osobowych. W pełni elektrycznych aut (BEV) było w tej liczbie 31 249 (51 proc.), pozostała część, tj. 30 321 pojazdów (49 proc.), to hybrydy typu plug-in (PHEV).

W samym 2022 roku w naszym kraju zostało zarejestrowanych 26 439 samochodów z napędem elektrycznym, co było liczbą o 33 proc. wyższą niż w 2021 roku. 

Według danych PSPA w grudniu 2022 roku w Polsce zarejestrowanych było łącznie 64 705 osobowych i użytkowych samochodów z napędem elektrycznym – w tym mniej więcej po połowie przypadło na samochody z napędem wyłącznie elektrycznym i hybrydy typu plug-in.

Realizując program Mój Elektryk, BOŚ zawarł umowy współpracy z 25 firmami leasingowymi – ich lista jest dostępna na stronie www.bosbank.pl/moj-elektryk.

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.