Urzędnicy przesiądą się do ekologicznych aut?
![Urzędnicy przesiądą się do ekologicznych aut?](https://cdn.gramwzielone.pl/wp-content/uploads/post/1370/d-1370-small_rect-63e0ca48b8300-35661ecc6cc800737d30be27b77ba2e5.png)
Sektor publiczny przy zakupie nowych aut będzie musiał kierować się poziomem zużycia paliwa i emisji zanieczyszczeń. {więcej}
Chociaż już większość europejskich państw ustawowo promuje rozwój ekologicznego transportu, m.in. poprzez ulgi podatkowe przy zakupie samochodów hybrydowych czy elektrycznych, w Polsce jak dotąd nie mieliśmy regulacji zachęcających do przesiadania się na samochody charakteryzujące się ograniczoną emisją spalin.
Pierwsze tego typu rozwiązania w naszym kraju zostały wprowadzone wraz z wejściem w życie rozporządzenia w sprawie innych niż cena obowiązkowych kryteriów oceny ofert w odniesieniu do niektórych rodzajów zamówień publicznych.
Rozporządzenie jest konsekwencją unijnej dyrektywy w sprawie promowania ekologicznie czystych i energooszczędnych pojazdów transportu drogowego, której obowiązek wdrożenia spoczywa na polskich władzach.
Zgodnie z nowym rozporządzeniem, sektor publiczny wybierając w procedurze zamówień publicznych nowe pojazdy, oprócz ceny, będzie musiał kierować się także ich poziomem energooszczędności i emisji spalin – w szczególności zawartości dwutlenku węgla, tlenków azotu, węglowodorów i cząstek stałych.
Przy wyborze pojazdów zamawiający będą mogli kierować się jedną z dwóch procedur. W piewszej, zwanej „progową”, wyboru będzie można dokonać na podstawie informacji o zużyciu energii i emisji spalin. W drugim wariancie, „kosztowym”, decydować mają wartości pieniężne odzwierciedlające koszty zużycia paliw oraz koszty emisji spalin.