Rośnie liczba aut z wtyczką

Rośnie liczba aut z wtyczką
Pixabay - A. Krebs

Liczba samochodów zasilanych wyłącznie energią elektryczną w Polsce przekroczyła 45 tys. Wolumen elektryków zarejestrowanych w pierwszej połowie tego roku jest o ponad 70 proc. większy od liczby rejestracji w analogicznym okresie zeszłego roku.

Licznik Elektromobilności uruchomiony przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) oraz Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) podaje, że na koniec czerwca 2023 roku w Polsce było zarejestrowanych łącznie 45 214 osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV). Przez pierwszych sześć miesięcy przybyło 11 489 takich pojazdów (o 72 proc. więcej niż rok wcześniej w analogicznym okresie).

Pod koniec czerwca 2023 roku po polskich drogach jeździły 80 232 samochody osobowe z napędem elektrycznym: 40 780 aut w pełni elektrycznych (battery electric vehicles, BEV) i 39 452 hybryd typu plug-in (plug-in hybrid electric vehicles, PHEV) .

REKLAMA

Samochodów dostawczych i ciężarowych z napędem elektrycznym było 4459, z czego BEV stanowiły ponad 99 proc.

Stale rośnie też flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec czerwca składała się z 17 888 egzemplarzy. Do 572 426 wzrosła również liczba osobowych i dostawczych aut hybrydowych. Pod koniec czerwca park autobusów elektrycznych w Polsce wzrósł do 906 sztuk.

– W czerwcu przekroczyliśmy 40 tys. bateryjnych samochodów osobowych w parku. Można przyjąć, że ta część parku przyrasta rok do roku o 80 proc. Podobną dynamikę, choć mniejszą liczbę pojazdów, obserwujemy w przypadku samochodów wodorowych. Warto zaznaczyć, że ciągle bardzo dynamicznie rośnie liczba rejestracji bateryjnych samochodów dostawczych, bo tu wzrosty przekraczają 110 proc. Stabilnie rośnie, bo na poziomie 20 proc. r/r liczba pojazdów hybrydowych. To wszystko pokazuje, że producenci pojazdów bardzo poważnie traktują decyzje władz europejskich i krajowych dotyczących przejścia na zeroemisyjne napędy i w ofercie występuje coraz więcej zero i niskoemisyjnych modeli – mówi Jakub Faryś, prezes PZPM.

REKLAMA

Przybywa więcej szybkich ładowarek

Równolegle do floty pojazdów z napędem elektrycznym rozwija się także infrastruktura ładowania. Pod koniec czerwca 2023 roku w Polsce funkcjonowało 2885 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych (5709 punktów).

Szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC) to 31 proc. z nich, a wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW stanowiły 69 proc. W czerwcu uruchomiono 49 nowych, ogólnodostępnych stacji ładowania (112 punktów).

Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA, podkreśla, że o ile w pierwszej połowie 2023 roku łączna liczba nowo uruchomionych ładowarek wzrosła nieznacznie (o 7 proc. r/r), o tyle w segmencie stacji szybkich (DC) wzrost był już bardzo wyraźny – wyniósł prawie 150 proc. r/r.

To dobra wiadomość, natomiast gorsza wiadomość jest taka, że żadna stacja w Polsce nadal nie jest przystosowana do obsługi elektrycznych samochodów ciężarowych. W drugiej połowie br. w życie wejdzie unijne rozporządzenie AFIR. Oznacza to, że już za niecałe osiem lat tylko wzdłuż polskiego odcinka sieci TEN-T łączna moc ładowarek dla eHDV powinna wynosić prawie 580 MW, czyli około 6 razy więcej niż łączna mocy wszystkich ogólnodostępnych stacji w Polsce pod koniec 2022 roku. To bardzo poważne wyzwanie – mówi Maciej Mazur.

PSPA we współpracy z czołowymi interesariuszami rynku e-mobility miało przygotować szereg rozwiązań prawnych, których wdrożenie ma być niezbędne pod kątem realizacji obowiązków wynikających z AFIR. Mają one zostać przedstawione we wrześniu na eHDV Forum – konferencji sektora zeroemisyjnego transportu ciężkiego, organizowanej w ramach Kongresu Nowej Mobilności 2023.

redakcja@gramwzielone.pl

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.