REKLAMA
 
REKLAMA

22 ultraszybkie stacje ładowania powstały przy A2

22 ultraszybkie stacje ładowania powstały przy A2
Fot. Polenergia

Polenergia zakończyła budowę sieci ultraszybkich stacji ładowania pojazdów elektrycznych wzdłuż koncesyjnego odcinka autostrady A2 między Świeckiem a Koninem. Najnowsze stacje uruchomiono na Miejscach Obsługi Podróżnych Lądek oraz Skarboszewo na trasie Konin-Poznań.

Największa prywatna grupa energetyczna w Polsce zrealizowała projekt we współpracy z Autostradą Wielkopolską. Na trasie między Świeckiem a Koninem można naładować samochód elektryczny na stacjach w ośmiu Miejscach Obsługi Podróżnych (MOP): Chociszewo, Rogoziniec, Dopiewiec, Konarzewo, Targowa Górka, Chwałszyce, Skarboszewo i Lądek. W MOP Chociszewo i Rogoziniec znajdują się również stacje ładowania dla pojazdów ciężarowych. 

Zakończenie projektu zbiega się z okresem wakacyjnym, co ma istotne znaczenie dla kierowców planujących wyjazdy krajowe i zagraniczne. Pełne pokrycie koncesyjnego odcinka A2 siecią ładowarek umożliwia szybkie ładowanie pojazdów elektrycznych, co przekłada się na zwiększenie mobilności i wygody użytkowników aut zeroemisyjnych.

REKLAMA

22 stacje na strategicznej trasie

Na całym koncesjonowanym odcinku autostrady A2 działają obecnie 22 stacje ładowania Polenergii, oferujące moc od 180 do 400 kW.

 

Fot. Polenergia

Po cztery stacje dla samochodów osobowych i po jednej dla pojazdów ciężarowych typu eHDV umieszczono na MOP Chociszewo i MOP Rogoziniec. W pozostałych punktach, w tym w Lądku i Skarboszewie, zainstalowano po dwie stacje o mocy 300 kW. Łączna moc infrastruktury ładowania wynosi 5,5 MW.

REKLAMA

Projekt infrastrukturalny Polenergii

Łukasz Buczyński, członek zarządu Polenergii, podkreślił, że zakończenie prac to efekt realizacji wcześniej zaplanowanego projektu infrastrukturalnego w zakresie elektromobilności na trasie między Świeckiem a Koninem.

Z kolei Paweł Struski z zarządu Autostrady Wielkopolskiej zaznaczył, że rozbudowa sieci stacji ładowania jest odpowiedzią na potrzeby kierowców oraz istotnym elementem działań proekologicznych i strategii ESG spółki.

A2 – kluczowy korytarz transportowy

Autostrada A2 przebiega przez centralną Polskę, łącząc duże aglomeracje, takie jak Warszawa, Poznań i Łódź. Jest również ważnym elementem Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T), stanowiąc kluczowe połączenie między Europą Zachodnią a Europą Środkową.

Zgodnie z rozporządzeniem AFIR, które weszło w życie w kwietniu ubiegłego roku, wzdłuż sieci TEN-T do 2025 r. należy m.in. zainstalować co 60 km stacje o mocy co najmniej 150 kW do szybkiego ładowania samochodów osobowych i dostawczych. Z kolei co 60 km wzdłuż sieci bazowej TEN-T i co 100 km wzdłuż szerszej kompleksowej sieci TEN-T należy zbudować stacje o minimalnej mocy wyjściowej 350 kW do ładowania samochodów ciężarowych. Proces ten ma trwać od roku 2025 do 2030.

Katarzyna Poprawska-Borowiec

katarzyna.borowiec@gramwzielone.pl

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.

REKLAMA
Komentarze

Drogo mają za kWh. Będę omijał.

Widzialem ta stacje ładowania na stacji BP,śmiać mi się chciało.Po pierwsze kto wymyśla malowanie tych niby stanowisk,ludzie parkują po skosie,równolegle,kolejny przyjeżdża i ma problem.podjechac bo źle stoją.Albo np.chyba z dwa auta,podłączały się po kolei pod wszystkie ladowarki i jedna zaskoczyła,inni odjezdzali i to chodzenie po parkingu bez sensu czekając,aż się bateria podladuje.

Chyba nie 22 stacje a 22 stanowiska 😂

Coś się rusza z infrastrukturą. Jeszcze ceny dynamiczne i będzie ok.

 
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Wywiady
Patronaty medialne