Lewiatan proponuje zmiany w projekcie ustawy o elektromobilności
Konfederacja Lewiatan przedstawiła zastrzeżenia do zaprezentowanego przez Ministerstwo Energii projektu ustawy o elektromobilności. ME zakończyło wczoraj przyjmowanie uwag do projektu tej ustawy.
Pod koniec kwietnia br. Ministerstwo Energii zaprezentowało projekt ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Więcej na temat najważniejszych założeń proponowanych regulacji w artykule: ME zaprezentowało projekt ustawy o elektromobilności.
Teraz uwagi do tego projektu przedstawia Konfederacja Lewiatan.
– Naszym zdaniem należałoby rozważyć rozszerzenie „zachęt finansowych”, niezwykle istotnych dla rozwoju rynku. Dotyczy to kwestii amortyzacji, czy też nieco innego sposobu naliczania akcyzy. Projekt wymaga również szeregu doprecyzowań o charakterze stricte formalno-prawnym, w szczególności przy procedurze rozstrzygania konkursów, jak również przy określaniu formy decyzji podejmowanych przez poszczególne organy jednostek samorządu terytorialnego – komentuje Dominik Gajewski, radca prawny, ekspert Konfederacji Lewiatan.
Konfederacja Lewiatan proponuje też rozważyć zastąpienie pojęcia „usługa ładowania” pojęciem „usługa elektromobilności”, która – jak ocenia Lewiatan –częściowo pokrywa się z definicją „usługi ładowania”, ale jest pojęciem szerszym, na przykład w przypadku sprzedaży usługi ładowania przez producenta przez 5 pierwszych lat użytkowania samochodu elektrycznego. Lewiatan zaznacza, że już dzisiaj występuje sytuacja, gdy producent auta elektrycznego zapewnia jednocześnie usługę ładowania na okres jego użytkowania.
– Należy rozważyć przyjęcie rozwiązania, że ogólnodostępne punkty ładowania, to nie tylko punkty wyłonione w drodze konkursu, ale także uruchomione z inicjatywy innego prywatnego inwestora, do których równy dostęp mają wszyscy kierowcy – czytamy w stanowisku Lewiatana.
Konfederacja Lewiatan zwraca ponadto uwagę, że w projekcie ustawy brak jest jednoznacznego i jasnego podziału kompetencji i zadań pomiędzy operatorem systemu dystrybucyjnego elektroenergetycznego, a operatorem infrastruktury dla ogólnodostępnych punktów ładowania.
– Należy się również zastanowić, czy słuszne jest ograniczenie budowy ogólnodostępnych punktów ładowania wyłącznie do gmin, których liczba mieszkańców przekracza 100 tys. – zaznaczają ekspercie Lewiatana.
Ministerstwo Energii chce, aby ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych weszła w życie z początkiem stycznia 2018 r.
red. gramwzielone.pl