Już 30 hybryd w Sosnowcu

Już 30 hybryd w Sosnowcu
Autobusy hybrydowe dla Sosnowca. Fot. Volvo Polska

Volvo Polska dostarczyło kolejne autobusy o napędzie hybrydowym do Sosnowca. W tej chwili miasto dysponuje już 30 hybrydami Volvo, a do połowy października flota powiększy się o kolejnych 5 autobusów tego producenta. Zakup tych autobusów to efekt pozyskania przez miejskiego przewoźnika z Sosnowca unijnego dofinansowania. 

Volvo Polska realizuje kontrakt na dostawę 35 autobusów hybrydowych dla PKM Sosnowiec. Do Sosnowca dotarło właśnie kolejnych sześć 12-metrowych autobusów Volvo 7900 Hybrid wyprodukowanych we wrocławskiej fabryce Volvo.

Autobusy Volvo 7900 Hybrid to tzw. równoległa hybryda – pojazd może być napędzany niezależnie silnikiem elektrycznym lub silnikiem diesla, albo obydwoma silnikami w tym samym czasie. Energia wytwarzana podczas hamowania jest magazynowana w akumulatorze, a następnie wykorzystywana do produkcji energii dla silnika elektrycznego. Silnik diesla wyłącza się automatycznie na przystankach autobusowych i światłach. Pojazd zasilany jest wówczas bezgłośnie energią elektryczną. Autobus rusza również jedynie przy pomocy silnika elektrycznego, a po osiągnięciu prędkości 15-20 km/h automatycznie przełącza się na silnik diesla.

REKLAMA

Dzięki takiemu rozwiązaniu deklarowane przez Volvo zużycie paliwa jest od 30 do 40 proc. niższe niż w przypadku autobusów napędzanych tradycyjnym dieslem, a emisja spalin jest o 40- 50 proc. mniejsza w porównaniu z autobusami napędzanymi silnikami diesla.

– Napęd hybrydowy doskonale spisuje się w pojazdach zmuszonych do ciągłego zatrzymywania się i ruszania, dlatego stanowi bardzo dobre rozwiązanie dla autobusów miejskich, poruszających się w ruchu o dużym natężeniu. Dzięki wykorzystaniu silnika elektrycznego podczas zatrzymania i przy niedużych prędkościach zużywa mniej paliwa, a co za tym idzie – jego eksploatacja jest tańsza niż w przypadku autobusu z tradycyjnym napędem diesla – komentuje Małgorzata Durda, dyrektor Volvo Buses na Polskę i Kraje Bałtyckie.

W tej chwili Sosnowiec dysponuje już 30 autobusami hybrydowymi Volvo, w tym pierwszymi w Polsce przegubowymi hybrydami (10 autobusów). Jest to jak dotąd największa jednorazowa dostawa miejskich autobusów hybrydowych dla polskiego przedsiębiorstwa komunikacyjnego. Do połowy października Volvo dostarczy do Sosnowca kolejnych 5 pojazdów.

REKLAMA

Wszystkie autobusy dostarczone do Sosnowca zostały wyprodukowane w Polsce, we wrocławskiej fabryce Volvo. Ich seryjna produkcja rozpoczęła się w 2010 roku. Do tej pory firma dostarczyła już ponad 2,5 tys. hybryd operatorom transportu publicznego w ponad dwudziestu krajach.

Po Sosnowcu będą też jeździć autobusy napędzane wyłącznie energią elektryczną. W czerwcu br. Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Sosnowcu oraz polski producent Solaris Bus & Coach podpisały umowę na dostawę trzech autobusów bateryjnych. Szacunkową wartość zamówienia ustalono na 6,06 mln zł netto.

Trzy autobusy elektryczne, które trafią do Sosnowca, zostaną wyposażone w silnik centralny oraz osprzęt elektryczny polskiego producenta Medcom z funkcją odzysku energii elektrycznej podczas hamowania. Baterie o pojemności 200 kWh ładowane będą za pomocą złącza ładowarkami w wariantach 80 kW i 40 kW, a w przyszłości będzie je można ładować również za pomocą pantografów.

We wrześniu ubiegłego roku dzięki unijnemu dofinansowaniu, które sięgnęło aż 85 proc. kosztów kwalifikowanych, Sosnowiec podpisał umowy na zakup aż 78 autobusów. Wśród nich jest 25 hybryd Volvo 7900 LH (cena jednego autobusu to 1,449 mln zł netto), 10 hybryd Volvo 7900 LAH (cena jednostkowa to 2,229 mln zł), 24 autobusy Solaris Urbino 12 (wartość jednego autobusu to 0,911 mln zł), a także 19 autobusów Mercedes-Benz Conecto G (cena jednego autobusu to 1,217 mln zł).

Wartość całego projektu realizowanego przez PKM Sosnowiec, który zostanie dofinansowany z RPO dla woj. śląskiego, sięga 103,555 mln zł netto.

W ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla woj. śląskiego na zakup niskoemisyjnych autobusów, budowę węzłów przesiadkowych i systemów zarządzania ruchem zapewniono budżet w wysokości 560 mln zł. 

red. gramwzielone.pl