REKLAMA
 
REKLAMA

European Energy będzie produkować biometanol w technologii e-SMR

European Energy będzie produkować biometanol w technologii e-SMR
fot. European Energy

European Energy dodaje do swojego portfela zielonych paliw nową generację biometanolu. Pierwsza komercyjna jednostka produkcji tego paliwa z wykorzystaniem technologii e-SMR ma ruszyć już w przyszłym roku.  

Wywodzące się z Danii przedsiębiorstwo European Energy nawiązało strategiczną współpracę z niemiecką firmą Sypox. To spółka spin-off z Technische Universität München (TUM). Duńczycy zamierzają wykorzystać nową technologię Sypox – zelektryfikowany reforming parowy metanu (e-SMR) – aby obniżyć koszty i przyspieszyć produkcję zielonego metanolu dla sektora żeglugowego i chemicznego. W ten sposób European Energy uzupełni swój portfel zielonych paliw o nową generację biometanolu.

Uruchomienie pierwszej jednostki komercyjnej, o mocy 10 MW, planowane jest na rok 2026.

REKLAMA

Dzięki technologii e-SMR opracowanej przez Sypox możemy obniżyć koszty produkcji zielonego metanolu przy jednoczesnym zmniejszeniu jego intensywności emisji CO2 — co pozwoli sektorom żeglugi i chemii szybciej się dekarbonizować – komentuje Emil Vikjær-Andresen, wiceprezes wykonawczy i szef działu Power-to-X w European Energy.

Technologia e-SMR

Jak wyjaśnia European Energy, biometanol będzie produkowany z wykorzystaniem innowacyjnej technologii zelektryfikowanego reformingu parowego metanu (e-SMR), w ramach której energia odnawialna jest używana do przetwarzania biogazu lub biometanu w gaz syntezowy. Następnie ten gaz jest przekształcany w zielony metanol przy użyciu opatentowanej technologii metanolowej European Energy.

Nasze systemy e-SMR przeszły ponad 80 tys. godzin udanych testów, które objęły też instalacje pilotażowe i demonstracyjne w terenie, co potwierdza ich efektywność i stabilność. Dzięki współpracy z European Energy możemy teraz przejść do etapu komercyjnego wdrożenia, optymalizując technologię dla dużych jednostek produkcyjnych i jeszcze bardziej redukując ślad węglowy syntezy metanolu – mówi Gianluca Pauletto, dyrektor generalny Sypox.

Technologia e-SMR nie zastępuje dotychczasowych metod, lecz stanowi ich uzupełnienie. Duńska spółka podkreśla, że dzięki równoległemu rozwojowi zielonego wodoru, e-metanolu i biometanolu oferuje większą elastyczność na różnych rynkach w procesie przejścia od paliw kopalnych do paliw neutralnych pod względem emisji dwutlenku węgla.

Dodając biometanol produkowany w technologii e-SMR, wzmacniamy naszą zdolność dostarczania konkurencyjnych zielonych paliw w różnych warunkach regulacyjnych i rynkowych. To nie zmiana kierunku, lecz komplementarna ścieżka rozwoju, która poszerza wachlarz technologicznych rozwiązań potrzebnych do globalnej skali produkcji zielonego metanolu – podkreśla Emil Vikjær-Andresen.

REKLAMA

Technologia e-SMR może być również zastosowana w konwencjonalnej produkcji metanolu.

Produkcja zielonych paliw w Danii

European Energy w tym roku rozpoczęło produkcję e-metanolu w swojej instalacji w Kassø. To pierwszy na świecie duży zakład komercyjnego wytwarzania e-metanolu – jego potencjalna zdolność produkcyjna wynosi 42 tys. ton rocznie.

Spółka wskazuje, że metanol odgrywa kluczową rolę w globalnej gospodarce energetycznej i chemicznej — służy jako paliwo dla sektora żeglugowego, surowiec dla przemysłu chemicznego, a w przyszłości także paliwo dla lotnictwa. Obecnie większość metanolu wytwarza się z wykorzystaniem paliw kopalnych, takich jak gaz ziemny i węgiel.

Światowy rynek metanolu ma przekraczać dziś 100 mln ton i według prognoz do 2050 r. może osiągnąć 500 mln ton. Przy rosnącym zapotrzebowaniu ze strony sektora żeglugowego, chemicznego i produkcji zrównoważonego paliwa lotniczego technologia e-SMR może się okazać praktycznym rozwiązaniem umożliwiającym skalowanie produkcji zielonych paliw.

Barbara Blaczkowska

barbara.blaczkowska@gramwzielone.pl

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.

 

REKLAMA
Komentarze

Brak komentarzy
 
 
REKLAMA
REKLAMA
Wywiady
Patronaty medialne