Zmiana sprzedawcy energii coraz popularniejsza
![Zmiana sprzedawcy energii coraz popularniejsza](https://cdn.gramwzielone.pl/wp-content/uploads/post/2841/d-2841-small_rect-63e0cb1a687fd-64018b449eecc9052bcfa786517e9fd6.png)
Ile gospodarstw domowych zmieniło w ubiegłym roku sprzedawcę energii? {więcej}
Jak wynika z informacji podanych przez Urząd Regulacji Energetyki, w 2011 roku odnotowano ogółem czterokrotny wzrost liczby podmiotów, które zmieniły dostawcę energii, korzystając z prawa wyboru sprzedawcy (tzw. TPA) przysługującego polskim odbiorcom od początku 2007 roku.
Jak zauważa URE, liczba podmiotów, które zmieniły w ubiegłym roku srzedawcę energii była wyższa w grupie gospodarstw domowych niż w grupie odbiorców instytucjonalnych. Liczba gospodarstw domowych, które zmieniły sprzedawcę energii w roku 2011 wzrosła w stosunku do 2010 roku dziesięciokrotnie.
Miimo wzrostu liczby podmiotów, które zmieniają sprzedawcę energii, odsetek odbioców, którzy skorzystali z prawa zmiany sprzedawcy energii, jest dalej niewielki i wynosi ok. 0,23%.
– Obserwujemy znaczące tempo zmian wskaźnika TPA w segmencie gospodarstw domowych, na co wpływ mogła mieć przeprowadzona w latach 2010-2011 przez URE kampania edukacyjno-informacyjna pod tytułem „I Ty możesz zmienić sprzedawcę prądu”, skierowana głównie do segmentu gospodarstw domowych. Drugim czynnikiem wpływającym na stan rzeczy było zwiększenie aktywności w pozyskiwaniu nowych klientów przez spółki obrotu energią elektryczną. W 2011 r. na rynku zaobserwować można było także wzmożoną aktywność alternatywnych sprzedawców (nowych spółek obrotu). Aktywność ta postrzegana jako zjawisko pozytywne dla rozwoju rynku detalicznego miała swoje również negatywne aspekty. W 2011 r. do URE docierały sygnały – głównie od odbiorców w gospodarstwach domowych dotyczące stosowania przez niektórych sprzedawców agresywnej polityki marketingowo-sprzedażowej podczas prezentacji oferty i zawierania nowych umów sprzedaży. Zjawisko to potwierdziło konieczność kontynuowania działań edukacyjno-informacyjnych, mających na celu podniesienie wiedzy i świadomości drobnych odbiorców. Niezależnie od powyższego wraz ze wzrostem liczby odbiorców, decydujących się na zmianę sprzedawcy na rynku energii elektrycznej zaobserwowano nieprawidłowości, związane z praktyką stosowania procedury zmiany sprzedawcy oraz działaniami poszczególnych uczestników rynku (sprzedawców, OSD, pośredników i brokerów) – informuje URE.
gr