PKP zwiększy inwestycje w fotowoltaikę

PKP zwiększy inwestycje w fotowoltaikę
PKP

Kluczową rolę w ograniczaniu śladu węglowego przez PKP ma odegrać fotowoltaika. Spółka zasygnalizowała, że działa w obszarze fotowoltaiki, nie tylko instalując kolejne systemy PV, ale także prowadząc prace badawczo-rozwojowe.

PKP S.A. realizuje program modernizacji 200 dworców o wartości 2 mld zł. Największe możliwości zastosowania rozwiązań proekologicznych dają tzw. innowacyjne dworce systemowe, w których inteligentne systemy zarządzania budynkami pozwalają uniknąć strat związanych z awariami. W takich obiektach instalowane są odnawialne źródła energii.

– Spośród aktualnie modernizowanych dworców, 40 proc. będzie ogrzewanych pompą ciepła, 35 proc. zostanie wyposażonych w fotowoltaikę, 30 proc. w zbiorniki retencji wód deszczowych, w 20 proc. deszczówka zostanie wykorzystana do spłukiwania toalet, a w niektórych powstaną zielone dachy – informuje Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.

REKLAMA

Leszek Hołda, członek zarządu PKP Energetyka S.A., podkreśla, że nastąpiła ogromna zmiana w percepcji firm, które zaczęły dostrzegać potrzebę zarządzania śladem węglowym i chcą mieć neutralny klimatycznie łańcuch dostaw.

Z analiz wynika, że wprowadzenie „zielonej kolei” przełoży się na 12-procentowy wzrost przewozów. Również pasażerowie będą chcieli korzystać z neutralnego klimatycznie transportu, tak więc trzeba im ten produkt w Polsce dać – komentuje Leszek Hołda.

– Kolej już jest niskoemisyjna – emituje trzykrotnie mniej CO2 niż transport drogowy, wciąż jednak korzysta z polskiego miksu energetycznego, w 80 proc. opartego na węglu – dodaje przedstawiciel PKP Energetyka S.A.


REKLAMA

W tym roku na 500 podstacjach należących do PKP Energetyka zostaną zamontowane panele fotowoltaiczne, a dalsze plany zakładają budowę kilkuset elektrowni PV i wiatrowych. Wprowadzone zostaną również urządzenia umożliwiające rekuperację energii wytwarzanej przez pojazdy szynowe w trakcie hamowania.

Z kolei spółka PKP PLK w 2017 roku przeprowadziła audyt energetyczny, dzięki któremu obliczyła, że modernizacja systemu ogrzewania i oświetlenia zmniejszy zużycie energii o 16 proc. 

To skłoniło nas do opracowania projektu inteligentnego zarządzania oświetleniem – żeby np. na peronie światło nie świeciło się przez całą noc, ale tylko wtedy, kiedy są na nim ludzie – informuje Piotr Majerczak, członek zarządu i dyrektor ds. utrzymania infrastruktury w PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. 

PKP PLK w pierwszej kolejności wymieniła oświetlenie żarowe na LED, zainstalowano również 24 instalacje fotowoltaiczne. Panele PV pojawiły sie również na ekranach akustycznych. Spółka ma nawet opracowywać model samoczyszczącego panelu fotowoltaicznego, który będzie można zamontować na powierzchni elastycznej. 

W rozwiązania związane z efektywnością energetyczną inwestuje również PKP Intercity. 17 stacji postojowych przewoźnika zostanie wyposażonych w instalacje fotowoltaiczne, zbudowane zostaną również ekologiczne myjnie taboru wraz z oczyszczalniami ścieków.

– Rozwój PKP Intercity wpisuje się w koncepcję zrównoważonego rozwoju i zielonego transportu przyszłości. Realizujemy założenia Europejskiego Zielonego Ładu nie tylko poprzez unowocześnianie taboru, ale modernizujemy również stacje postojowe i zaplecze – mówił Jarosław Oniszczuk, członek zarządu PKP Intercity S.A.

PKP Intercity chce również obniżyć zużycie energii potrzebnej do przejechania wyznaczonej drogi. Umożliwią to zainstalowane w lokomotywach liczniki, kontrolujące zużycie prądu w odniesieniu do osiąganych prędkości pojazdu. Pierwsze urządzenia pojawiły się już w lokomotywach PKP Intercity, a docelowo w tzw. eco-driving zostanie wyposażonych ponad 300 lokomotyw IC.

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.