Rośnie znaczenie OZE w biznesie Grodna

Rośnie znaczenie OZE w biznesie Grodna
Andrzej Jurczak

Szacunkowe dane wskazują na rekordowy poziom wyników finansowych Grupy Grodno za rok obrotowy 2020/21. Jak podkreśla spółka, to zasługa wysokiej sprzedaży fotowoltaiki, pomp ciepła i energooszczędnych rozwiązań. W ubiegłym roku obrotowym udział segmentu OZE w sprzedaży Grodna zwiększył się o 11 punktów procentowych.

Według szacunkowych wyników za rok obrotowy 2020/21, podanych przez Grodno S.A., w tym okresie spółka zwiększyła przychody ze sprzedaży rok do roku o 14 proc. z 623,6 mln zł do 711,7 mln zł.

Zysk z działalności operacyjnej (EBIT) zwiększono rok do roku o 6 proc. z 17,7 mln zł do 18,8 mln zł. Wynik EBITDA wzrósł o 7 proc. z 23 mln zł do 24,6 mln zł, a zysk netto to wzrost o 19 proc. z 11,5 mln zł do 13,7 mln zł.

REKLAMA

Odnotowany wzrost wyników Grodna związany był przede wszystkim z wyższą sprzedażą w segmencie OZE, w tym fotowoltaiki i pomp ciepła. W ubiegłym roku obrotowym przychody z OZE odpowiadały za 30 proc. sprzedaży spółki wobec 19 proc. rok wcześniej.

– Zgodnie z naszą strategią chcemy rosnąć minimum 10 proc.rocznie, zatem wszystko idzie zgodnie z planem. Pod kątem sprzedaży i wyników był to dla nas rekordowy rok, i to pomimo pandemii. Zawdzięczamy to silnemu rozwojowi w obszarach związanych z zieloną energią i energooszczędnością w warunkach rewolucji energetycznej, która jest wciąż na wczesnym etapie. Z naszą ofertą idealnie wpasowujemy się w globalne trendy. Przed nami doskonały okres – komentuje Andrzej Jurczak, prezes Grodno S.A.


REKLAMA

Według wstępnych szacunków, okres od kwietnia do czerwca br. spółka zamknęła kwotą  241 mln zł skonsolidowanych przychodów. To wzrost o 61 proc., co oznacza, że był to najlepszy kwartał w jej ponad trzydziestoletniej historii.

W bieżącym roku obrotowym OZE pozostają motorem rozwoju Grodna.

– Krajowy rynek OZE jest w świetnej kondycji. Jeśli chodzi o fotowoltaikę, spodziewamy się kontynuacji zeszłorocznego boomu. Ożywienie ma miejsce zarówno wśród klientów indywidualnych, co w dużym stopniu wspierane jest programem Mój Prąd 3.0., ale i wśród klientów przemysłowych oraz realizatorów dużych farm. Coraz większą popularnością cieszą się kompleksowe instalacje w PV i urządzenia grzewcze. Według prognoz, na których opieramy naszą strategię, rynek pomp ciepła urośnie kilkukrotnie w ciągu bieżącej dekady. To dla nas znakomita okazja biznesowa – ocenia prezes Grodna.

Perspektyw dalszego dynamicznego rozwoju w najbliższych kwartałach zarząd upatruje także w podstawowej części swojego biznesu, którą stanowi dystrybucja materiałów elektrotechnicznych. Grupa jest obecnie drugim największym dystrybutorem elektrotechniki w kraju.

– Po okresie pandemii rośnie liczba, a także wolumeny zamówień w hurtowniach elektrotechnicznych. Rosną również ceny, co generalnie przekłada się na wzrost rynku. Biorąc pod uwagę gorący okres w budownictwie oraz inflację, spodziewamy się, że rynkowe ożywienie utrzyma się do końca bieżącego roku, co jest spójne z oceną Związku Pracodawców Dystrybucji Elektrotechniki SHE. Choć w coraz większym stopniu jesteśmy firmą multiinstalacyjną, z wysoką ekspozycją na OZE, dystrybucja pozostaje bezpieczną podstawą naszego biznesu, stąd obecny stan rynku nam sprzyja – podsumowuje Andrzej Jurczak.

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.