Czesi wyprodukują wodór przy pomocy energii z fotowoltaiki

Czesi wyprodukują wodór przy pomocy energii z fotowoltaiki
SG Hydrogen

Czeska firma zajmująca się budową elektrowni fotowoltaicznych Solar Global uruchomi pierwszą w Czechach komercyjną instalację do produkcji zielonego wodoru. Wykorzysta do tego celu energię elektryczną z własnej instalacji PV.

SG Hydrogen to pierwszy czeski projekt komercyjnego elektrolizera do produkcji ekologicznego wodoru przy użyciu energii elektrycznej z elektrowni słonecznej. 

W tym celu Solar Global uruchomi elektrolizer PEM o mocy nominalnej 225 kW i zdolności produkcyjnej do 100 kg wodoru na dobę.

REKLAMA

Jak szacuje czeska firma, tyle wodoru wystarczy do pokonania 10 000 km samochodem wodorowym Toyota Mirai czy Hyundai Nexo. Tyle powinno również wystarczyć do przejechania około 1000 km autobusem na H2.

Urządzenie będzie wytwarzać wodór w procesie elektrolizy z wykorzystaniem energii elektrycznej z należącej do Solar Global elektrowni fotowoltaicznej o mocy 600 kW, która znajduje się na dachach centrali Solar Global w pobliżu miejscowości Napajedel ma wschodzie Czech.


Integralną częścią elektrolizera będzie magazyn wodoru z własną sprężarką. Jego pojemność wyniesie około 500 kg sprężonego wodoru gazowego, co odpowiada magazynowaniu około 16 MWh.

Za dostawę elektrolizera będzie odpowiadać niemiecka firma H-TEC Systems. Szeroki zakres mocy elektrolizera i jego szybka reakcja mocowa ma pozwalać na dostosowanie produkcji wodoru do zmiennej generacji z fotowoltaiki.

REKLAMA

Produkcja wodoru ma wystartować w połowie tego roku. Jak informuje w korespondencji z portalem Gramwzielone.pl dyrektor wykonawczy Solar Global, Lukáš Pongrácz, produkowany wodór ma być wysokiej jakości, aby mógł być stosowany w samochodowych ogniwach paliwowych.

Póki co w Czechach działa tylko kilka stacji tankowania wodorem, jednak Solar Global liczy, że tego rodzaju infrastruktura zacznie się pojawiać w kolejnych lokalizacjach.

SG Hydrogen

Jak zaznacza Solar Global, uruchomione dotychczas w Czechach stacje umożliwiają napełnianie zbiorników samochodów osobowych tylko przy około połowie ciśnienia (ok. 300-400 barów), a tym samym również ograniczają zasięg pojazdów o połowę w porównaniu z zasięgiem przy zalecanym napełnieniu.

Tymczasem instalacja realizowana przez Solar Global ma umożliwić napełnianie zbiorników samochodów osobowych pod ciśnieniem 700 bar i więcej.

– Liczymy się z tym, że początkowo może nie być popytu na miejscu, ale wytworzony wodór można pompować do zbiorników i sprzedawać na rynku. W Czechach nie ma jeszcze publicznych stacji wodorowych, dlatego zainteresowanie samochodami wodorowymi jest stosunkowo małe, ale to będzie się zmieniać – zapewnia Lukáš Pongrácz z Solar Global.

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.