Nastroje w polskiej branży PV: Negatywna ocena net-billingu

Nastroje w polskiej branży PV: Negatywna ocena net-billingu
Pixabay

Zakończyło się pierwsze Ogólnopolskie Badanie Firm Instalacyjnych PV prowadzone przez firmę Renevo. W badaniu wzięło udział blisko 100 firm z ponad 1000 zaproszonych. Większość firm dobrze oceniła potencjał rozwoju swojego biznesu w czwartym kwartale 2022 roku. Jednocześnie branża dostrzega bariery w rozwoju rynku i negatywnie ocenia zmiany w sposobie rozliczeń prosumentów.

Z około 100 firm, które wzięły udział w badaniu, zdecydowana większość działa w branży ponad 2 lata, instaluje miesięcznie do 200 kW mocy, ma zasięg świadczonych usług na poziomie województwa i była reprezentowana w badaniu przez właścicieli lub kadrę zarządzającą.

Tłumacząc powody badania, Kamil Krasoń z Renevo ocenia, że krajowa branża fotowoltaiczna potrzebuje uniwersalnych miar sygnalizujących nastroje i oczekiwania uczestników rynku. – Organizując badanie, chcieliśmy lepiej zrozumieć odczucia firm mających codzienny kontakt z odbiorcami końcowymi i podzielić się zebraną wiedzą – mówi Kamil Krasoń.

REKLAMA

Na potrzeby badania powstał autorski wskaźnik wyprzedzający nastroje rynkowe – Barometr Branży PV. Jego pierwszy odczyt na czwarty kwartał 2022 jest umiarkowanie pozytywny – większość badanych lepiej ocenia perspektywy czwartym kwartale br. w porównaniu z aktualnym stanem rynku. Pierwszy odczyt barometru wynosi 5,9 w 9-stopniowej skali.

 

Pozytywnie aktualną kondycję branży instalatorów fotowoltaiki oceniło 39 proc. respondentów. Przeciwnego zdania było 29 proc.

REKLAMA

Pomimo ogólnie dobrej oceny rynku respondenci zdecydowanie negatywnie ocenili zmiany w sposobie rozliczania prosumentów – 80 proc. badanych firm oceniło net billing negatywnie lub bardzo negatywnie.

Wśród barier rozwoju rynku instalacji fotowoltaicznych najczęściej wskazywane były również: niski poziom dopłat państwowych do instalacji, problemy z dostępnością paneli i inwerterów oraz rosnące ceny komponentów i montażu.

Wśród czynników mających pozytywny wpływ na rozwój branży aż 93 proc. respondentów wymienia wzrost cen energii. Ponad 25 proc. wskazuje także rosnącą świadomość ekologiczną swoich klientów.

Poza panelami fotowoltaicznymi ponad połowa firm w badaniu zasygnalizowała plany dotyczące montażu magazynów energii oraz pomp ciepła.

– Popularyzacja magazynów energii jest jednym z największych motorów wzrostu rynku PV. Sprzedaż magazynu energii pozwala zwiększyć przychody z jednej instalacji o kilkadziesiąt procent przy jednoczesnym utrzymaniu atrakcyjnego okresu zwrotu z inwestycji dla klienta końcowego – zapewnia Kamil Krasoń.  

Kolejna edycja badania planowana jest w grudniu br.

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.