Szwajcarzy będą rozwijać panele PV między torami kolejowymi

Szwajcarzy będą rozwijać panele PV między torami kolejowymi
fot. Sun-Ways

Szwajcarski start-up Sun-Ways we współpracy z politechniką w Lozannie opracował koncepcję układania modułów fotowoltaicznych między torami kolejowymi. Pierwszy projekt ma zostać uruchomiony w maju 2023 roku. Jeżeli okaże się sukcesem, tysiące kilometrów torów w Szwajcarii może czekać rewolucja.

Sun-Ways podjął próbę wypełnienia niszy we wdrożeniach fotowoltaiki poprzez zastosowanie jej na terenach należących do kolei. Przy opracowywaniu koncepcji mechanicznej firma połączyła siły z badaczami z Politechniki Federalnej w Lozannie oraz szwajcarską agencją innowacji Innosuisse. Pomysł polega na poziomym mocowaniu modułów fotowoltaicznych pomiędzy torami kolejowymi, co można porównać do rozwijania długiego „produkującego energię” dywanu.

Pilotażowy projekt

REKLAMA

Obecnie start-up pracuje nad wdrożeniem pierwszego projektu. Jego uruchomienie planowane jest na maj 2023 roku. W ramach eksperymentu instalacja fotowoltaiczna zostanie ułożona na odcinku torów należącym do szwajcarskiego operatora kolejowego Transport Publics Neuchatelois SA. Sam system prawdopodobnie będzie wstępnie zmontowany w fabryce, a następnie za pomocą specjalnie przystosowanego pociągu „rozwijany” wzdłuż szyn. W razie potrzeby przeprowadzania np. prac konserwacyjnych na torach fotowoltaika ma być łatwa do zdemontowania i ponownego odtworzenia.

REKLAMA

 

Firma nie podała szczegółowych informacji dotyczących parametrów modułów fotowoltaicznych, systemu montażowego czy sposobu utrzymania czystości instalacji. Interesującą kwestią będzie też z pewnością odporność paneli na wibracje powstające w wyniku przejazdu po torach kilkutonowego pociągu pędzącego z wysoką prędkością.

Potencjał rozwoju

Jeżeli majowy projekt zakończy się powodzeniem i wyniki pracy instalacji okażą się zadowalające, możliwy będzie dalszy rozwój koncepcji. W samej Szwajcarii potencjał implementacyjny wydaje się ogromny – moduły fotowoltaiczne mogłyby zostać rozłożone na długości ponad 7 tys. km. Jak czytamy w portalu „PV Magazine”, szwajcarski start-up rozpoczął już także rozmowy z europejskimi partnerami w zakresie możliwości wdrożenia swojego rozwiązania na skalę przemysłową.

Radosław Błoński

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.