Postęp w technologii baterii. NCM 811 już w seryjnej produkcji
Największy na świecie dostawca samochodowych baterii CATL poinformował o rozpoczęciu seryjnej produkcji nowej generacji baterii, dzięki czemu ma istotnie zredukować zapotrzebowanie na krytyczny surowiec, jakim dla producentów baterii jest kobalt. Nowe baterie mają ponadto charakteryzować się lepszą wydajnością.
Contemporary Amperex Technology Ltd. (CATL), największy na świecie producent baterii do samochodów elektrycznych, poinformował o rozpoczęciu seryjnej produkcji baterii z katodami NCM 811 z 80-procentowym udziałem niklu oraz 10 procentowym udziałem kobaltu i manganu.
W porównaniu do dotychczas produkowanych baterii NCM 532, w których udział kobaltu wynosi 30 proc., ma to oznaczać nie tylko zredukowanie zależności od drożejącego i produkowanego głównie w Demokratycznej Republice Konga kobaltu, ale ponadto pozwoli na zwiększenie żywotności baterii i wydłużenie zasięgu samochodów elektrycznych.
W 2016 roku CATL sprzedał baterie litowo-jonowe o łącznej pojemności 6,8 GWh, natomiast w 2017 roku Chińczycy sprzedali baterie o pojemności 11,85 GWh, czyli najwięcej na świecie. W roku 2020 chcą już produkować rocznie 50 GWh.
Baterie CATL mają być wykorzystywane w modelach Volkswagena, Nissana, Toyoty czy Hyundaia.
W połowie ubiegłego roku CATL informował ponadto o wycenionym na miliard euro kontrakcie na dostawę baterii do elektryków BMW.
Ostatnio chińska firma poinformowała, że uruchomi swoją pierwszą europejską fabrykę w niemieckim landzie Turyngia, gdzie początkowo ma produkować ogniwa o pojemności 14 GWh w skali roku, a następnie ma osiągnąć produkcję liczoną w setkach GWh w roku 2026.
Ogniwa NCM 811 mają wdrażać do produkcji także producenci koreańscy. SK Innovation ma dostarczać je do modelu Kia Niro EV.
Z kolei LG Chem ma zaoferować producentom samochodów osobowych ogniwa w formacie NCM 712, w których udział kobaltu ma być zredukowany również do 10 proc. – w miejsce ogniw NCM 622, w których udział kobaltu wynosi 20 proc.
LG Chem ma ponadto oferować cylindryczne ogniwa NCM 811 producentom autobusów elektrycznych.
Inną odpowiedź na potencjalne problemy z niedoborem kobaltu na rynku producentów baterii szykuje Tesla, która ma rozwijać technologię ogniw NCA (nikiel, kobalt, aluminium). Tesla, współpracująca w zakresie technologii bateryjnych z firmą Panasonic, chwali się, że jej baterie NCA, stosowane już w Modelu 3, mają najwyższą gęstość energii na rynku.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o