Szwedzi zebrali 3 mld dolarów na produkcję baterii

Szwedzi zebrali 3 mld dolarów na produkcję baterii
Northvolt

Europejski Bank Inwestycyjny przyznał kolejny kredyt na budowę mającej powstać w Unii Europejskiej fabryki baterii. Wcześniej EBI przyznawał finansowanie na tego rodzaju inwestycje realizowane m.in. w Polsce. Teraz beneficjentem umowy z EBI jest szwedzka firma Northvolt, która pozyskała dotąd od unijnego banku i prywatnych instytucji finansowych środki o wartości 3 mld dolarów.

Dwa lata temu EBI wsparł finansowo inwestycję w fabrykę baterii szwedzkiej firmy Northvolt, która uzyskała preferencyjną pożyczkę do 52,2 mln euro. Dzięki niej miała powstać pilotażowa linia produkcyjna, mająca potwierdzić zdolność do efektywnej produkcji baterii litowo-jonowych, która zostanie teraz przeniesiona na dużo większą skalę.

Finansowanie dla Northvolt zostało przyznane z programu InnovFin w ramach instrumentu EDP (Energy Demo Projects), w którym EBI wspiera innowacje w energetyce poprzez preferencyjne pożyczki, gwarancje, a także poprzez inwestycje kapitałowe, z reguły o wartości między 7,5 mln euro a 75 mln euro.

REKLAMA

Teraz Europejski Bank Inwestycyjny kontynuuje finansowanie inwestycji realizowanych przez Szwedów. Unijny bank przyznał Northvolt pożyczkę w wysokości 350 mln euro, która umożliwi uruchomienie wielkoskalowej produkcji baterii.

Cel szwedzkiej firmy to uruchomienie produkcji baterii o pojemności sięgającej 40 GWh w skali roku. Fabryka o nazwie Northvolt Ett ma być gotowa już w przyszłym roku, a produkowane przez Szwedów baterie ma charakteryzować minimalny ślad węglowy.

Wcześniej w finansowanie projektu Northvolt zaangażowało się szereg europejskich firm – w tym ABB, BMW Group, Scania, Siemens, Vattenfall, Vestas czy Volkswagen Group.

Współpraca Szwedów z Volkswagenem poszła nawet o krok dalej. Zdecydowano o wspólnej budowie fabryki baterii, która ma być gotowa w 2024 roku. Oprócz VW baterie Northvolt mają zasilać także inny niemiecki koncern motoryzacyjny BMW, z którym ostatnio zawarto umowę w tej sprawie.

Northvolt deklaruje, że jego celem jest osiągnięcie 25-procentowego udziału w europejskim rynku baterii do roku 2030.

Ostatnio szwedzka firma zabezpieczyła finansowanie o łącznej wartości 1,6 mld dolarów, które oprócz EBI przyznały także prywatne  banki i fundusze – w tym APG, BNP Paribas, Danske Bank, Danica Pension, Intesa Sanpaolo, ING, KfW IPEX-Bank, PFA Pension, SEB, Siemens Bank, SMBC, Société Générale, Swedbank oraz UniCredit.

W sumie w ciągu ostatnich trzech lat szwedzkiej firmie udało się zabezpieczyć finansowanie w wysokości około 3 mld dolarów.

REKLAMA

Pożyczka EBI dla Northvolt wpisuje się w cel Banku, jakim jest finansowanie budowy europejskiego przemysłu bateryjnego.

Europejski Bank Inwestycyjny przewiduje zwiększenie wsparcia na rzecz projektów związanych z produkcją akumulatorów w 2020 roku do ponad 1 mld euro, co odpowiada poziomowi wsparcia udzielonego przez EBI w całym ostatnim dziesięcioleciu. 

Łączna wartość finansowania udzielonego przez EBI na rzecz projektów w dziedzinie akumulatorów do pojazdów elektrycznych od 2010 roku wyniosła 950 mln euro, co pomogło pokryć łączne koszty zrealizowanych dzięki temu projektów w wysokości 4,7 mld euro.

W marcu tego roku Bank informował o przyznaniu kredytów w wysokości 480 mln euro na rozbudowę fabryki baterii LG Chem, która znajduje się pod Wrocławiem. Kredyt z EBI pokryje około jedną trzecią całkowitych kosztów projektu, szacowanych na 1,5 mld euro. Reszta finansowania będzie pochodzić ze środków własnych firmy oraz z innych źródeł.

Zakład budowany w ramach projektu wspieranego przez EBI będzie posiadać roczną zdolność produkcyjną baterii o pojemności powyżej 35 GWh energii elektrycznej dla ponad 500 tys. samochodów elektrycznych. Uruchomienie kolejnej fabryki baterii pozwoli spółce LG Chem Wrocław Energy na zwiększenie łącznej pojemności produkowanych akumulatorów do około 65 GWh.

Komisja Europejska zakłada, że europejski rynek baterii już w roku 2025 będzie warty około 250 mld euro. Do tego czasu popyt na baterie w Europie ma wzrosnąć do 200 GWh, a w skali globalnej do 600 GWh.

Bruksela chce jednocześnie doprowadzić do maksymalnego udziału w tym rynku producentów z Unii Europejskiej. Na razie potencjał produkcji baterii w UE wynosi tylko około 50 GWh w skali roku. Podobny mają Stany Zjednoczone – głównie za sprawą Tesli, natomiast potencjał produkcji baterii w Azji wynosi już około 450 GWh.

Największy na świecie producent baterii, chiński CATL, odnotował w ubiegłym roku sprzedaż sięgającą 40 GWh.

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.