Powstanie fabryka magazynów z bateriami z drugiej ręki
W Bawarii rozpoczęto budowę fabryki stacjonarnych magazynów energii, w których mają być wykorzystywane częściowo wyeksploatowane baterie pochodzące z samochodów elektrycznych.
O ile pewne zużycie samochodowych baterii uniemożliwia ich dalsze wykorzystanie w elektromobilności, o tyle mogą one nadal być stosowane w stacjonarnych aplikacjach zakładających magazynowanie nadwyżek energii i oddawanie jej w czasie zwiększonego zapotrzebowania.
Badania i pilotaże mające wykazać sens takiej koncepcji są prowadzone od kilku lat, a stale rosnąca liczba samochodów elektrycznych sprawia, że w najbliższych latach będzie przybywać częściowo zużytych baterii, których nie będzie można dłużej wykorzystywać do napędzania aut na prąd. Ta sytuacja tworzy okazję biznesową, którą chce wykorzystać niemiecka firma Fenecon.
Nowy zakład produkcyjny w Bawarii
Fenecon rozpoczął budowę zakładu, w którym będzie produkować stacjonarne magazyny energii, wykorzystując do tego celu baterie pochodzące z samochodów elektrycznych.
Na budowę fabryki magazynów w Iggensbach w Bawarii niemiecki inwestor przeznaczy 22 mln euro, z czego 4,5 mln euro pochodzi z unijnego Funduszu Innowacji, a 1,7 mln euro przyznał lokalny fundusz wspierający rozwój gospodarczy Bawarii.
Początkowo Fenecon ma produkować magazyny energii, wykorzystując do tego celu wyłącznie nowe baterie, a baterie z rynku wtórnego mają być stosowane od 2024 roku.
W zakładzie pracę znajdzie około 90 osób, w tym 1/3 to stanowiska pracy przewidziane dla inżynierów.
Niemiecka firma nie poinformowała, jaką moc i pojemność mają mieć magazyny wytwarzane w Iggensbach. Zapewnia jednak, że będzie to największa fabryka magazynów w Europie, w której wykorzystywane będą baterie z drugiej ręki.
Magazyny energii na sprzedaż i wynajem
W ofercie niemieckiego producenta obecnie są domowe magazyny energii o mocy 10 kW i pojemności w zakresie 8,8–66 kWh, magazyny do zastosowań komercyjnych o mocy 30–250 kW i pojemności 32–1400 kWh, a także magazyny do zastosowań sieciowych, które dzięki skalowaniu mogą osiągać moc kilku megawatów.
Oprócz sprzedaży Fenecon umożliwia także wynajęcie magazynów energii na okresy zaczynające się od jednego miesiąca.
Niemiecka firma ma na koncie spory sukces, jeśli chodzi o zastosowanie magazynów, w których wykorzystane zostały baterie używane wcześniej w autach elektrycznych. Za projekt, w którym zastosowano baterie z kilkudziesięciu samochodów Renault ZOE, Fenecon otrzymał w tym roku nagrodę targów Intersolar Europe 2022. Więcej na ten temat w artykule: Najciekawsze projekty OZE według ekspertów Intersolar.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.